آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۱۱۰۹
صفحه آخر
۱۲
باغ

میوه ها شناسنامه می گیرند

رئیس سازمان حفظ نباتات از شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، مانیتورینگ سموم و کودهای شیمیایی و مانیتورینگ قرنطینه های سازمان برای کنترل محموله های وارداتی و صادراتی در سال جاری خبر داد.

رضا فتوحی اظهار کرد: شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی و باغی با کد 16 رقمی برای نخستین بار در کشور درحال اجراست و به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ شده تا محصولات کشاورزی قبل از ورود به میادین میوه و تره بار استان ها باید دارای این کد شناسایی باشند. وی افزود: طرح رد یابی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی بویژه محصولات تازه خوری مانند سبزی و صیفی آغاز شده و تا پایان برنامه پنجم توسعه ادامه دارد.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات این کد 16 رقمی، مسیر تولید محصولات کشاورزی از مبدا تا مقصد را مشخص کرده و اگر در این میان محصولی باقی مانده شیمیایی داشته باشد، می توان بر آن نظارت کرد و در آن زمینه پاسخگو بود. فتوحی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف سازمان حفظ نباتات تضمین کیفیت محصولات کشاورزی است، گفت: در گذشته کمتر به تضمین کیفیت محصولات کشاورزی توجه می شد اما در حال حاضر فعالیت ها و اقدامات خوبی انجام شده است.

همچنین بخشنامه ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی به همه روسای سازمان ها ابلاغ شده تا این مساله را مدنظر قرار دهند. وی عنوان کرد: آموزش و نصب سیستم مانیتورینگ سم در 30 استان کشور از جمله اقدامات انجام شده است؛ به گونه ای که براساس این مانیتورینگ سم از مبدا تولید و واردات تا مصرف مورد رد یابی قرار می گیرد.