آرشیو یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۵۱
بین الملل
۲۷

افشای ابعاد جدیدی از معامله تسلیحاتی آلمان با قطر

دولت آلمان با قرار گرفتن در برابر فشار انتقادات از سوی افکار عمومی، احزاب و رسانه ها، سرانجام به این موضوع اذعان کرد که معامله تسلیحاتی انجام شده با قطر ابعاد گسترده ای داشته و به مراتب بیشتر از آن چیزی بوده که پیش از این اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، دولت آلمان با این اقدام برای نخستین بار به صورت رسمی این معامله تسلیحاتی را که از سوی شورای امنیت ملی این کشور نیز مورد موافقت قرار گرفته، تایید کرده است.

رسانه های آلمانی از جمله روزنامه «پاسائر نویه پرسه» در گزارش های انتقادآمیز افشا کردند صادرات تسلیحات نظامی آلمان به مناطق درگیر بحران، معامله تسلیحاتی برلین با دوحه که در سفر اخیر نخست وزیر قطر به آلمان مراحل نهایی خود را طی کرد،بسیار گسترده تر از آن چیزی است که تاکنون اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ها،دولت ائتلافی مرکل از اول ژانویه 2012 علاوه بر موافقت با صدور 62 دستگاه تانک جنگنده لئوپارد و 24 خمپاره انداز به قطر که قبلا اعلام شده بود،با صدور هفت خودروی ضد گلوله،سلاح های توپخانه ای، مسلسل، تفنگ، مهمات، گلوله و نظایر آن ها نیز موافقت کرده بود. بدین ترتیب،دولت صادرات اسلحه را که به موافقت شورای امنیت فدرال رسیده بوده، تایید کرده است.

صدور این تانک ها و خمپاره اندازها به احتمال زیاد چند سال طول خواهد کشید اما درباره ارزش کلی موافقت های داده شده مطلبی عنوان نشده است.