آرشیو شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۸
جامعه
۷

خبر

نرخ فرسایش سالانه خاک در لرستان، 33 تن در هر هکتار است

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: نرخ فرسایش سالانه خاک در لرستان، 33 تن در هر هکتار است. محمدحسین بازگیر در گفت‎وگو با ایسنا، نرخ فرسایش سالانه خاک در لرستان را 33 تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان از فرسایش رقم بالایی بوده و 5/6 برابر نرم جهانی است.

وی وجود 2400 کیلومتر رودخانه، روش‎های نادرست کشاورزی، بهره‎برداری نامناسب از اراضی شیب‎دار و ورود آلودگی‎ها نظیر پسماندهای صنعتی، کشاورزی، پزشکی و پسماندهای ویژه را از عوامل موثر فرسایش خاک در لرستان عنوان کرد. بازگیر افزود: در حالی که آب در برخی کشورها تا 16 بار تصفیه می‎شود، اما در کشور ما همان بار اول که آب را آلوده کردیم آن را در طبیعت رها می‎کنیم تا دیگر منابع را نیز آلوده کند.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد وسعت لرستان را مراتع و جنگل‎ها تشکیل می‎دهند و این استان با وجود 2 میلیون و 200 هکتار جنگل و مرتع و 1700 گونه گیاهی و درختی از تنوع زیستی خوبی برخوردار است.

فارغ التحصیلان دانشگاهی 5/32 درصد بیکاران مازندران

معاون برنامه ریزی استاندار مازندران گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی، 5/32 درصد بیکاران استان را تشکیل می دهند.

ولی الله فرزانه در گفت وگو با مهر اظهار داشت: براساس سرشماری سال 90 حدود 123 هزار بیکار در استان شناسایی شد که از این تعداد 39 هزار نفر دانش آموختگان دانشگاه هستند. وی افزود: از این تعداد 50 درصد دانش آموخته علوم انسانی، نیم درصد علوم پایه و 50 درصد فارغ التحصیلان رشته های فنی و مرتبط با آن را تشکیل می دهند.

فرزانه گفت: بیش از 50 درصد شاغلان در مازندران در بخش تولیدی فعالیت می کنند. معاون برنامه ریزی استاندار مازندران افزود: براساس سرشماری سال 90، حدود 24 هزار و 500 میلیارد ریال تولید ناخالص استان بوده که دو درصد آن را مالیات دریافت می کنیم.

فرزانه با اعلام اینکه هنوز ظرفیت وصول مالیات در استان و کشور وجود ندارد، گفت: دو درصد محصول ناخالص داخلی را مالیات دریافت می کنیم که نرم جهانی آن هفت درصد است. وی با بیان اینکه مازندران جزو شش استان برخوردار از ظرفیت اقتصادی کشور محسوب می شود، اظهار داشت: درآمد خانوارهای روستایی متوسط آن از میانگین کشوری بالاتر بوده و رتبه نخست را دارد.