آرشیو شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۵۶
بورس
۸

روی تابلو

معاملات فرآورده های نفتی در بورس انرژی

مدیر عامل بورس انرژی گفت که موضوع ورود فرآورده های نفتی به بورس انرژی در هیات پذیرش بورس انرژی مطرح و با آن موافقت شد.

شاپور محمدی گفت: ظرف یک سالی که از راه اندازی بورس انرژی می گذرد، معاملات برق، زغال سنگ و قطران در این بورس انجام شده است و با تصویب هیات پذیرش، از این پس فرآورده های نفتی شامل سوخت جت، نفتای سنگین و سبک، نفت آیزوماکس و گازوییل آیزوماکس، نفت کوره صادراتی، پروپان و بوتان نیز می توانند در بورس انرژی معامله شوند. وی خاطرنشان کرد: محدودیت هایی برای معامله بعضی فرآورده های نفتی از جمله بنزین، گازوییل و نفت سفید وجود دارد؛ چرا که این فرآورده ها مشمول یک سری مقررات هستند و فعلا بورس انرژی و پالایشگاه ها نمی توانند در این حوزه ورود کنند. محمدی یادآور شد: یکی از عواملی که مانع از انجام معاملات انرژی می شود، تخصیص یارانه ها به حامل های انرژی است.

حمایت IDB از دوره های بین المللی بازار سرمایه اسلامی

برگزاری دوره های آموزشی موجب همکاری های بیشتر بین کشورهای مسلمان و بازارهای اسلامی می شود و بانک توسعه اسلامی همواره از برگزاری این دوره ها حمایت می کند.

عبدالرحمان الزاهی، اقتصاددان بانک توسعه اسلامی و سخنران مرکز تحقیقات و آموزش اسلامی در خصوص این دوره بین المللی اظهار داشت: برگزاری این دوره ها نتایج مطلوبی در بر خواهد دارد به این دلیل که بازارهای سرمایه اسلامی در این دوره ها از دستاوردهای یک ساله و نوآوری های به کار رفته در بازارهای یکدیگر آشنا خواهند شد.

وی با ابراز حمایت بانک توسعه اسلامی از این دوره ها افزود: برگزاری این دوره ها موجب همکاری های بیشتر بین کشورهای مسلمان و بازارهای اسلامی می شود و بانک توسعه اسلامی همواره از برگزاری این دوره ها حمایت می کند.