آرشیو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۹
جهان
۶

پیشنهاد قطر به آژانس هوانوردی

میثم سلیمانی

قطر در پیشنهادی ناگهانی و غیر منتظره، اعلام کرد که سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو) را از مونترال کانادا به دوحه منتقل کنند و این امر باعث شد تا مقامات کانادایی به شدت عصبانی شوند و تمام سیاسیون دست به دست هم دهند تا این عمل صورت نپذیرد و با این پیشنهاد مبارزه کنند.

ایکائو (ICAO) در 7 دسامبر سال 1944 ضمن تنظیم و امضای پیمان حمل و نقل هوایی موسوم به پیمان شیکاگو تشکیل شد و بسیاری از کشورهای دنیا به آن پیوسته اند.

مقر دایمی ایکائو در مونترال کانادا است، اما به طور موقت می تواند به محل دیگری منتقل شود. قطر در یک پیشنهاد ناگهانی به ICAO اعلام کرد که می تواند مقر جدیدی را تا سال 2016 برای این سازمان در دوحه فراهم کند. این پیشنهاد شامل پرداخت هزینه ساخت و ساز ساختمان و همچنین پرداخت مخارج کارکنان و حمل و نقل آنان و هزینه های جانبی با توجه به نیاز سازمان می شود.

با این حال کانادایی ها استدلال هایی برای رد این پیشنهاد دارند، اول آب و هوای منطقه خلیج فارس است که آنها می گویند دمای هوا در این کشور به طور معمول 40 درجه سانتیگراد است و رطوبت بسیار بالایی دارد.

با این حال این آژانس این پیشنهاد را رد نکرده و گفته است این موضوع را در نشست مجمع عمومی که هر 3سال یک بار برگزار می شود مطرح می کند و نیاز است تا 60 درصد اعضا از 191 کشور دنیا به آن رای دهند.

این نشست از 24سپتامبر تا 4 اکتبر برگزار می شود و باید دید این پیشنهاد قطر به واقعیت بدل خواهد شد یا خیر.