آرشیو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۹
حقوق
۱۲

سازمان های پولی و مالی

کتاب های تازه نشر کویر

اهمیت سازمان های پولی و مالی در زمانه ما که سهم بازارهای مالی در مبادلات اقتصادی رو به افزایش است امروز بیش از پیش شده است. بهره گیری از توانمندی ها، ظرفیت ها و گوناگونی سازمان ها و نهادها و سازوکارهای مورد استفاده در این سازمان ها موجب می شود تا با بررسی دقیق و همه جانبه به شناخت این سازمان ها و نهادها پرداخته شود. بررسی و ارزیابی نحوه شکل گیری و تکامل بسیاری از فعالیت های مالی که با تکیه بر ابزارها و روش های مورد استفاده در سازمان های پولی و مالی صورت پذیرفته است، ضرورت دیگری است که امروزه مورد تاکید همه فعالان اقتصادی قرار گرفته است و در نتیجه تامل در نقش، جایگاه و سهم این سازمان ها و ابزارهای واقعی اقتصادی را ضروری کرده است. کتاب «سازمان های پولی و مالی» نوشته سعید شیرکوند عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که اخیرا به همت نشر کویر منتشر شده است، کوشیده تا منبعی مفید و قابل استفاده برای دانشجویان و همچنین علاقه مندان برای آشنایی با این سازمان ها فراهم کند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است، در فصل اول ضرورت ها و زمینه های پیدایش بازارهای مالی را توصیف می کند.

در فصل دوم انواع سازمان های پولی و مالی تشریح می شوند. فصل سوم به بازار پول، بانک و بانکداری اختصاص یافته است. نویسنده در فصل چهارم بورس اوراق بهادار را معرفی می کند و تاریخچه و ارکان آن را تشریح می کند.

در فصل پنجم سایر بازارها چون بورس کالا، بورس طلا، صندوق سرمایه گذاری مشترک، فرابورس و لیزینگ معرفی می شوند. فصل ششم به بحث از بیمه و صندوق های بازنشستگی می پردازد. فصل پایانی کتاب نیز اصول حاکم بر بازارهای مالی را شرح می دهد.