آرشیو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۹
حقوق
۱۲

چالش های زندگی خانوادگی ایرانی

بحث درباره خانواده و مشکلات پیش روی آن یکی از مباحثی است که ذیل مبحث پر تنش و البته با اهمیت جامعه شناسی خانواده می گنجد.

در سال های اخیر گسترش رسانه ها و تغییر در سبک زندگی و چرخش روز افزون اطلاعات موجب شده که درک و دریافت انسان ها از مفهوم خانواده و مناسبات خانوادگی تغییرات جدی داشته باشد. تا جایی که برخی نخبگان نگران شکل سنتی خانواده و دگرسانی های آن هستند. از سوی دیگر تغییرات اجتماعی و سیاسی، موجب شده که آیین ها و رسم و رسومات خانوادگی نیز تغییرات وسیعی داشته باشند.

تامل در چالش های زندگی خانوادگی از این حیث اهمیت دارد. کتاب «از عشق تا طلاق» نوشته خاطره بهفر که به تازگی توسط نشر کویر منتشر شده است، کوششی در همین راه است. نویسنده در این کتاب کوچک با بررسی موارد متعدد و مثال های گوناگون دشواری های زندگی خانوادگی ایرانی را بررسی کرده است. بخش اول به گزینش همسر و مسائل مربوط به آن اختصاص یافته است. درفصل دوم تنش های رایج در خانواده های ایرانی مورد بحث قرار می گیرند. بخش سوم کتاب حقوقی است و هزارتوهای قوانین خانواده در ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

فصل چهارم کتاب در راهروهای دادگاه خانواده می گذرد. نویسنده در این فصل به بررسی مواردی که در این دادگاه ها مشاهده کرده می پردازد. در فصل پنجم طلاق به عنوان یک گسست بزرگ یا تصمیم راهگشا مورد بحث واقع می شود. درفصل ششم کتاب آداب و رسوم زندگی ایرانی مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرند. در فصل هفتم کتاب درباره کودکان بحث می شود. فصل ششم به اهمیت آگاهی مادران ودر فصل هفتم به مساله خشونت و خانواده پرداخته می شود.