آرشیو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۹
جامعه
۱۳

کیسه های خون بی گناهند، عامل حساسیت، ناشناخته است

پس از بررسی ها مشخص شد

اعتماد|پس از بررسی دلیل بسیاری از واکنش هایی که درباره بیماران تالاسمی گزارش شده بود، مشخص شد عامل حساسیت در تالاسمی ها به کیسه های خون مرتبط نیست و علت آن آنتی بادی هایی است که در اثر تزریق مکرر خون در بدن شان ایجاد شده بود.

به گزارش «اعتماد» و به نقل از سازمان انتقال خون، مجید آراسته درباره مشکلاتی که اخیرا درباره کیسه های خون فیلتر دار پیش آمده است، گفت: در این مورد اواخر سال گذشته گزارش هایی رسید که با پیگیری های مراکز درمانی و سازمان انتقال خون مساله ریشه یابی و مورد بررسی قرار گرفت و با اقدامات سریعی که صورت گرفت دیگر موردی از حساسیت خونی گزارش نمی شود. این نشان دهنده حساسیت سازمان انتقال خون درباره تامین خون سالم در کشور است. وی افزود: چون حساسیت ایجاد شده به کیسه های خون ربط داده شد، به سرعت کیسه های خون جمع آوری و کیسه های جدید جایگزین شد و امیدواریم نتیجه بررسی ها در این مورد در اختیار انجمن تالاسمی قرار گیرد.

وی با تاکید بر خون گیری های مکرر در بیماران تالاسمی گفت: این موضوع در دراز مدت در بیماران واکنش هایی ایجاد می کند.

آراسته از بیماران خواست تا در تعیین گروه های فرعی خون، آنتی بادی ها و آزمایش های تجویز شده دقت کنند و دستورالعمل پزشکان را انجام دهند. وی افزود: اگر به این موارد توجه کنید پزشکان می توانند از همان ابتدا برای شما خونی دارای تطابق بیشتر و با عوارض کمتر سفارش دهند و جلوی بسیاری از عوارض پس از تزریق خون گرفته شود. وی از بیمارانی که مسن تر هستند و دفعات بیشتری خون گیری کرده اند خواست بیشتر به این مساله دقت کنند تا در خون گیری مشکلی پیدا نکنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از موارد مربوط به واکنش پس از تزریق خون که به عنوان مشکلات ناشی از کیسه های خونی عنوان شد، بررسی و در نهایت پس از آزمایش مشخص شد واکنش ها مربوط به گروه های فرعی خون بوده است که بیماران با وجود سفارش پزشک معالج شان گروه های فرعی را مشخص نکرده بودند.