آرشیو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۹
صفحه آخر
۱۶
مکالمه

هواداران نوبلیست ژاپنی به صف شدند

موراکامی به حرف آمد

اردوان ارمغان

صدها تن از هواداران کتاب و کتابخوانی، شبانگاه در یکی از کتابفروشی های شهر توکیو صف کشیدند تا خریدار رمان تازه هاروکی موراکامی -نویسنده مشهور ژاپنی- باشند. کتاب اخیر او با نام «تسوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش» با شمارگان 600 هزار نسخه به چاپ رسیده است. موراکامی که مدت هاست نامش به عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل در مجامع ادبی مطرح است، اعتراف کرد که نوشتن اکثر کتاب ها حتی برای خودش هم غیر مترقبه است: «یک روز حس کردم از موضوعی خوشم آمده و پشت میز کارم نشستم و شروع کردم به نوشتن نخستین سطرهای داستان. بعد در زمانی حدود شش ماه، بدون آنکه بدانم در نهایت به چه چیزی خواهم رسید یا چه آدم هایی در آن ظاهر خواهند شد و درازای داستانم چقدر خواهد بود، نوشتن داستان را ادامه دادم».

هواداران این نویسنده که در کتابفروشی بزرگی در مرکز توکیو جمع شده بودند، پس از رونمایی کتاب مدام می خواستند از او بپرسند که چه انگیزه یی موجب شده تا او چنین اثری را خلق کند. داکی اوکا، دانشجوی کالج 20 ساله می گوید «بعد از انتشار کتاب 1Q84، زلزله بسیار بزرگی در کشورمان رخ داد و همراه با آن سونامی و فاجعه هسته یی پدید آمد. فکر می کنم موراکامی باید تحت تاثیر این رخدادها قرار گرفته و دست به نوشتن احساس خود درباره این حوادث زده باشد». یکی از دوستان او به نام آیومی اشیهارا می گوید: «ما می خواهیم کتاب را با هم بخوانیم و درباره فحوای آن به بحث بنشینیم». به گزارش رویترز این کتاب در حال حاضر پر فروش ترین کتاب در بازار خرید اینترنتی کشور ژاپن است. ناشر این کتاب تصمیم گرفته تا 100 هزار نسخه دیگر از این اثر را تجدید چاپ کند و این در حالی است که تنها چند ساعت از عرضه کتاب برای نخستین بار می گذرد.

وی که از چهر ه های سرشناس و در عین حال خجالتی دنیای ادبیات به شمار می رود، دوشنبه هفته آینده راهی شهر کیوتو می شود و در این جلسه پرسش و پاسخ حضور پیدا می کند. این سمینار برای بزرگداشت «هایااو کاوایی»: دوست روانکاو و موراکامی برپا می شود و پس از مراسم رسمی جدیدترین رمان این نویسنده برنده جوایز بین المللی با عنوان «تسوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش» به علاقه مندان ارائه می شود.