آرشیو پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۷۳
اقتصادی
۴

پرسه در بازار

افزایش نرخ ارز بهای ابریشم ایرانی

در پی افزایش نرخ ارز، واردات نخ ابریشمی کاهش یافته و قیمت پیله ابریشم ایرانی و میزان خرید آن از نوغان داران افزایش یافته است. بهرام گلرنگ، رییس شرکت ابریشم شعبه نظنز گفت: واردات نخ ابریشمی با افزایش نرخ ارز کاهش یافته است. خرید پیله ابریشم از نوغان داران به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافته است: چراکه تجار و واردکنندگان نخ ابریشمی خرید از بازار داخل را به نسبت واردات به صرفه تر می دانند.

مرغ کیلویی 5800 تومان

محمد یوسفی، رییس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قیمت مرغ زنده کیلویی 3500 تومان را برای مرغدار زیان ده و قیمت مناسب مرغ زنده را کیلویی 4500 تومان (5800 تومان آماده طبخ) عنوان و پیش بینی می کند قیمت یک ماه آینده به تعادل برسد. قیمت مرغ زنده که از تولیدکنندگان خریداری می شود کیلویی 3500 تومان است و تا زمانی که به کیلویی 4000 تومان نرسد مرغدار ضرر می کند، یک کیلوگرم مرغ زنده به قیمت 4000 تومان، برای مصرف کنندگان کیلویی 5750 تا 5800 تومان عرضه می شود.

صادرات فله یی خرما

بیش از 90 درصد خرمای ایران فله یی صادر می شود و در بازارهای جهان بین تجار ایران رقابت منفی وجود دارد. علی اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما از صادرات حدود 136 هزار تن انواع خرما به ارزش تقریبی 178 میلیون دلار از کشور در سال 1391 خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد خرمای ایران فله یی صادر می شود و در بازارهای جهان بین تجار ایران رقابت منفی وجود دارد. با توجه به افزایش هزینه نگهداری خرما در سردخانه، در صورت عدم مدیریت و نظارت صحیح بر بازار، قیمت هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان به حدود 8000 تومان می رسد.