آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۶۸۸
بازار پول و سرمایه
۵

معاونت برنامه ریزی رییس جمهور اعلام کرد:بلاتکلیفی واحدهای تولیدی با تغییرات گسترده بودجه

اعتماد| معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اعلام کرد: با تغییراتی که مجلس در لایحه بودجه 92 اعمال کرده است، بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با مشکل سرمایه در گردش مواجه خواهند شد و بلاتکلیف می مانند.

براساس گزارش این معاونت، پیش از این در لایحه بودجه 92 مقرر شده بود تا به بانک مرکزی اجازه داده شود معادل سه میلیارد و 500 میلیون دلار نزد بانک های تخصصی، سپرده گذاری کند تا مبلغ یاد شده با رعایت قوانین و مقررات از سوی بانک های عامل با معرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بخش غیردولتی اعطا کند، ولی با حذف عبارت سرمایه در گردش از این بند لایحه، تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی کشور که مشکل اصلی آنها سرمایه در گردش است، بلاتکلیف می ماند.

این معاونت همچنین درباره تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه سال 1392 کل کشور در کمیسیون تلفیق مجلس در زمینه بخشش جریمه های مالیاتی اعمال نظر کرد. بخشش جریمه های مالیاتی باید در چارچوب ماده قانون مالیات های مستقیم اعمال شود و بنابراین این معاونت با بند الحاقی که تکلیف گذاشته، مخالف است.

در واقع ماده 191 این موضوع را به تشخیص سازمان امور مالیاتی گذاشته و یادآوری می شود که برای کاهش وابستگی بودجه به نفت نمی توان به این سادگی معافیت های تکلیفی را از یاد برد.

علاوه بر این، مجموعه معافیت های موجود باعث شده سهم قابل توجهی از اقتصاد از پرداخت مالیات معاف شوند که عملانقشی در افزایش بهره وری آنها نداشته و این متن خلاف قانون برنامه پنجم مبنی بر ممنوعیت هر نوع تخفیف جدید مالیاتی است.