آرشیو یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۶۹۳
بازار پول و سرمایه
۵

روی خط خبر

رشد 202 درصدی حجم معاملات در بورس کالا

در حالی بیش از یک میلیون تن انواع کالابا ارزش افزون بر 14 هزار و 836 میلیارد ریال در نخستین هفته خرداد ماه، در تالارهای محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و کشاورزی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل از آن به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب با رشد افزون بر 202 و 105 درصدی مواجه شد.

مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالابا اعلام این خبر توضیح داد: در معاملات روز سه شنبه 7 خرداد ماه، بورس کالای ایران شاهد رکوردزدنی در آمار معاملات خود بود: به گونه یی که حجم و ارزش معاملات روزانه به ترتیب بیش از 267 هزار تن و حدود 5400 میلیارد ریال بوده است.

سامانه مرکز تماس جایگزین معاملات کاغذی

مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا از راه اندازی سیستم سامانه مرکز تماس یا Call Center برای کاهش معاملات کاغذی و حفظ روابط میان کارگزار و مشتریان خبر داد. شهریار شهمیری گفت: مرکز تماس مجموعه یی از سخت افزارها و نرم افزارهایی است که به واسطه آن ثبت درخواست های تلفنی مشتریان کارگزاری ها فراهم شده و امکان خرید و فروش سهام با سرعت و سهولت بیشتر انجام می شود.

بر همین اساس سهم آشنا با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد تا جهت رفاه حال سرمایه گذاران و اهمیت انجام معاملات در حداقل زمان، از سامانه مرکز تماس (Call Center) استفاده کند.

اثر انتخابات در بورس

مدیرعامل شرکت بورس تهران عوامل رونق بورس در روزهای اخیر را تشریح کرد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در وضعیت بورس بی تاثیر دانست. حسن قالیباف اصل به تشریح عوامل موثر در رونق بورس پرداخت و گفت: شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 18 درصد رشد داشته و از 38 هزار واحد به 45 هزار واحد رسیده است. همچنین حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته و میانگین روزانه حجم معاملات از 70 میلیارد تومان در سال گذشته به 160 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی از افزایش 20 درصدی سودآوری شرکت های بورسی خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته شرکت های بورسی 30 هزار میلیارد تومان سود اعلام کردند.