آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۷۰۴
اقتصادی
۴

گزارشی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت جهان در سال2012

صدرنشینی عربستان، روسیه و امریکا

مهتاب سروش

بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آماری بریتیش پترولیوم موسوم به «جهان انرژی» تولیدات نفتی جهان طی سال؟ میلادی 5/2 درصد افزایش داشته و از 019/4 میلیون تن در سال؟ به 119/4 میلیون تن در سال؟ میلادی رسیده است.

به گزارش «وال استریت ژورنال» در این میان میزان تولیدات گازی جهان نیز با 2/02 درصد رشد از 291/3 میلیارد مترمکعب در سال؟ به 364/3 میلیارد مترمکعب در سال؟ رسیده است.

مانند همیشه عربستان سعودی با تولید؟ میلیون تن طی سال؟ در راس بزرگ ترین تولیدکنندگان نفتی جهان قرار دارد و روسیه با تولید؟ میلیون تن در سال؟ در جایگاه دوم قرار دارد. هر دوی این کشورها از ایالات متحده امریکا که سال گذشته برابر با؟ میلیون تن تولیدات نفتی داشته در جایگاه بالاتری قرار دارند.

بر این اساس از؟ کشور اول دنیا در عرصه تولیدات نفتی؟ کشور افزایش تولید داشته اند و این تنها ایران و مکزیک هستند که تولیدات نفتی شان کاهش داشته است. میزان کاهش تولیدات نفتی ایران در سال؟ در حدود؟ درصد برآورد شده است.

به لحاظ افزایش نرخ تولید، ایالات متحده امریکا در صدر بوده است. طی سال گذشته تولیدات نفتی این کشور با؟ درصد افزایش همراه بوده است.

چین، کانادا، ایران، امارات، کویت، عراق و مکزیک در جایگاه های چهارم تا دهم فهرست بزرگ ترین تولید کنندگان نفت در جهان پس از ایالات متحده امریکا قرار دارند. فاکتور دیگری که بریتیش پترولیوم در گزارش خود مورد بررسی قرار داده و از اهمیت بسیار زیادی در صنایع نفتی و گازی جهان برخوردار است فاکتور نسبت ذخایر به تولید (R/P) است که نشان دهنده میزان ضریب سوخت ذخایر نفتی اثبات شده است.

از این لحاظ کانادا بالاترین نسبت R/P را به خود اختصاص داده و بر اساس میزان ذخایر نفتی؟ سال دیگر می تواند نفت تولید کند. عراق با؟ سال و ایران با؟ سال در جایگاه های دوم و سوم این فهرست قرار دارند.

ایالات متحده امریکا، چین و مکزیک در این فهرست شرایط خوبی ندارند و تنها؟ سال تا پایان ذخایر نفتی اثبات شده آنها زمان باقی مانده است. برای روسیه این رقم حدود؟ سال تخمین زده شده است.

به لحاظ تولیدات گازی ایالات متحده امریکا با تولید؟ میلیارد مترمکعب در سال؟ در راس فهرست بزرگ ترین؟ کشور تولید کننده گاز جهان است. روسیه با تولید؟ میلیارد مترمکعب در جایگاه دوم قرار دارد. ایران با تولید حدود؟ میلیارد مترمکعب در جایگاه سوم قرار دارد.