آرشیو سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۱۰
اقتصادی
۴

پرسه در بازار

هلو خوش طعم می شود

مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران درباره بی مزه بودن هلوی امسال اظهار داشت: به دلیل عدم استعداد نوار شمالی در کشت هلو، شاهد محصول بی مزه بودیم و از تیر ماه با محصول مناطق نیمه گرمسیری و سردسیری شاهد هلوی خوش طعم خواهیم بود. به دلیل عدم نیاز هلو به آب و نیاز به منطقه خشک و نیمه خشک، نوار شمالی کشور در کاشت هلو استعدادی ندارد.

به عللی چون رنگ زدن میوه ها برای فروش بیشتر، در برخی مواقع به دلیل بازار و شرایط خاصی که به وجود می آید میوه ها به صورت کال چیده می شوند و به روش های غیر طبیعی رنگ دار می شوند. در سال گذشته مرکبات به ویژه پرتقال کال چیده شدند و به روش های گرمایشی رنگ سبز به نارنجی تغییر پیدا کرد که این امر هم موجب اسیدی شدن میوه و هم از دست دادن مزه طبیعی می شود.

سقوط قیمت میوه های نوبرانه

با سپری شدن فصل میوه های نوبرانه که با قیمت بالایی عرضه می شدند، در یکی دو روز اخیر بازار شاهد پایین آمدن چشمگیر قیمت ها بوده است این ریزش در مواردی حدود 50 درصد و حتی بالاتر نیز بوده است.

گیلاس 7هزار تومان شد

در ابتدا گیلاس با قیمت 18 هزار تومان وارد بازار شد که در حال حاضر با قیمت 7 هزار تومان در بازار عرضه می شود و زرد آلوی 16 هزار تومانی به 6 هزار تومان تنزل قیمت داشته است. انگور با قیمت 24 هزار تومان از زابل وارد بازار تهران شد که به 5 هزار و پانصد تومان رسیده و قیمت انبه نیز از 12 هزار تومان به 5 هزار و پانصد تومان سقوط داشته است.

عدم کاشت، هندوانه را گران کرد

عدم کاشت هندوانه توسط کشاورزان به دلیل تامین نشدن قیمت دلخواه و درنتیجه پایین آمدن عرضه موجب گرانی و کمبود این میوه تابستانی شده است که با آمدن هندوانه همدان تا 50 روز دیگر قیمت هندوانه به شدت پایین خواهد آمد.