آرشیو سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۱۰
جهان
۶

هویت اسنودن

ادوارد اسنودن در شهر کارولینای ایالت کارولینای شمالی به دنیا آمد. خانواده وی سپس به مریلند نقل مکان کردند.

به اعتراف خودش او یک دانش آموز ممتاز نبوده است و هیچ گاه در گرفتن مدرک و اعتبارات مالی برای ادامه تحصیل موفق نبوده است و به سختی وارد کالج کارولینا در رشته محاسبات شده است که نتوانسته آن را به اتمام برساند اما پس از گذشت مدتی تحصیلات خود را به پایان رساند و مدرک خود را به دست آورد.

او در سال 2003 وارد ارتش امریکا شد و آموزش برای پیوستن به گروه های ویژه ارتش را آغاز کرده بود. وی می گوید: من می خواستم برای مبارزه در جنگ عراق به این کشور بروم چون احساس می کردم که تعهدی نسبت به مردم برای رویارویی با ظلم و ستم دارم.

اسنودن که اکنون 29 ساله است سال ها معاون فنی یکی از پیمانکاران سازمان امنیت امریکا به نام بوز آلن همیلتون بوده است و در این چهارسال اخیر هم برای شرکت بوز آلن و هم شرکت دل فعالیت می کرده است.

اسنودن از روزنامه گاردین خواسته بود که چندی پس از افشای اسناد هویت وی را فاش کنند و مصاحبه با او را منتشر کنند. اسنودن به گاردین گفته است از عواقب ناشی از این رفتار ترسی ندارد، زیرا می داند رسانه ها و دولت امریکا در تلاش خواهند بود وی را به صورت اهریمن یا موجودی خطرناک جلوه دهند و او را به عنوان خائن معرفی کنند

ادوارد اسنودن می گوید بابت کاری که در NSA انجام می داده سالانه؟ هزار دلار دریافت می کرده و زندگی راحتی را برای خود در هاوایی در کنار خانواده و نامزدش شکل داده بود و به خانواده خود بسیار علاقه مند بوده است، با این حال او تمامی پل های پشت سر خود را برای افشای این اطلاعات محرمانه خراب کرده است تا از مرگ حریم خصوصی و آزادی اینترنت و حقوق دیجیتال به دست دولت امریکا جلوگیری کند.

اسنودن گفته است استفاده از اینترنت آزاد و فضای مجازی را جزو حقوق اساسی شهروندان دنیا می داند و با این کار خواسته است تا از دستگاهی که جلوی این حقوق را می گیرد پرده برداری کند.

وی اکنون مسوول یکی از بزرگ ترین افشاگری های تاریخ ایالات متحده شده است.