آرشیو سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۱۰
نگاه دوم
۸

ترجمه کلام به تصویر

نگاهی به نمایش یرما اثر دکتر علی رفیعی

رامتین شهبازی

اجرای دکتر علی رفیعی از نمایشنامه یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا، نکته یی را در آسیب شناسی اجراهای تئاتری امروز به ذهن متبادر می کند که البته نمایش یرما خود از این آسیب ها به دور است. مدت ها بود دنبال محمل مناسبی برای طرح این آسیب بودم که چون یرما در دام این آسیب ها نیست، می توان از آن به مثابه مثالی معکوس برای بیان این آسیب شناسی در مقدمه سود جست. نمایش های ایرانی و فرنگی که در یکی دو سال اخیر روی صحنه می روند با دو عیب اساسی روبه رو هستند. برخی به کلی متن کلامی و نوشتاری را نادیده گرفته و با تاکید بر «اجرا»ی صرف می کوشند سلفی باشند برای ادعای قرن بیستمی حذف متن نوشتاری و کلامی از عرصه تئاتر.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.