آرشیو چهارشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۷۳۵
نگاه دوم
۹

باریکه نوری که در اعماق دره نهفته است...

نگاهی به فیلم بیتابی بیتا

مهرداد فرید یکی از سینماگرانی است که نسبت به مدت زمانی که در حوزه ساخت فیلم فعالیت دارد به خلق آثار زیادی دست زده و با اینکه کارهایش بازیگران مطرح و گاه درونمایه های مهم و خوبی داشته هیچ گاه مطرح نشده و فیلم هایش مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار نگرفته است.

بیتابی بیتا نیز از این قاعده مستثنی نیست. سوژه یی تکراری که با پرداخت ضعیف و کورکورانه شعور مخاطب را زیر سوال می برد. دیالوگ ها و موقعیت هایی که فقط به درد تیتر مطالب روزنامه های زرد می خورد و قصه یی که هزاران بار بهتر از این روایت شده است. غیرحرفه یی و عبث بودن آرایش فیلم بازیگران را نیز تحت الشعاع قرار داده و باعث شده که نتوانند بهترین خود را ارائه دهند. حامد بهداد با تصمیم گیری های اخیرش ثابت کرده که قصد پیشرفت ندارد و تا همین جایی هم که رسیده برایش بس است!الهه حصاری که از بازیگران نوظهور سینمای ایران است با حضورش در فیلم قاعده تصادف ثابت کرد که جای امیدی باقی است و امکان بروز استعدادهای نو در ایران هنوز وجود دارد اما با انتخاب های اشتباه امکان تغییر مسیر کاری اش وجود دارد.

با همه این اوصاف نکات مثبت را نیز نادیده نمی توان گرفت. موسیقی فیلم یکی از نقاط قوت فیلم بود که در نقاط خاص از تاثیرگذاری لازم برخوردار بود و باعث احیای کاراکتر های مرده فیلم می شد. شگرد های کوچک و غیرمتعارف سینمایی- به ویژه تیتراژ غافلگیرکننده- یکی از عواملی است که مخاطب را بیدار می کند و او را به دیدن ادامه فیلم ترغیب می کند. راش های کوتاه و کات های به موقع که باعث جلورفتن فیلم می شد از محاسن فیلم بود و به روان بودن روایت کمک بسیار می کرد. مهرداد فرید یکی از سینماگرانی است که نسبت به مدت زمانی که در حوزه ساخت فیلم فعالیت دارد به خلق آثار زیادی دست زده و قطعا به خلق آثار زیاد دیگری نیز دست خواهد زد اما اگر با همین سیر پیش برود به جز چند اثر در انبار موسسه رسانه های تصویری نامی از او در تاریخ سینمای ایران باقی نخواهد ماند.