آرشیو یکشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۷۳۸
بازار پول و سرمایه
۵

خط شکننده قیمت نفت کشورهای عضو اوپک چقدر است

ایران به نفت 144 دلاری نیازمند است

مهتاب سروش

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی یک موسسه وام دهنده انرژی عربی بین دولت ها موسوم به «اپیکورپ» (Apicorp)، در میان کشورهای عضو سازمان اوپک ایران برای برخورداری از بالانس بودجه یی در سال 2013 میلادی به نفت با قیمت بالاتری نیازمند است. به گزارش «بلومبرگ» این شرکت سرمایه گذاری عربی در گزارش ایمیلی خود اعلام کرده است که ایران برای برخورداری از توازن در بودجه به نفت بشکه یی 144 دلار نیازمند است که این رقم در سال 2012 میلادی برابر با بشکه یی 127 دلار در هر بشکه بوده است.

این در حالی است که اپیکورپ در گزارش خود آورده است که عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین صادر کننده نفت در جهان برای برخورداری از بالانس بودجه یی در سال جاری به نفت 98 دلاری نیاز خواهد داشت. این بانک سرمایه گذاری انرژی اعلام کرده است از آنجا که بودجه ترکیبی کشورهای عضو اوپک در سال جاری رشد 7 درصدی دارد برای سر به سر شدن درآمد و بودجه به قیمت نفت متوسط 105 دلار در هر بشکه نیاز خواهند داشت. در گزارش این موسسه مالی آمده است که متوسط قیمت نفت خام برنت که مبنای قیمت گذاری بیش از نیمی از نفت جهان است در سال جاری 108 دلار در هر بشکه خواهد بود. از سوی دیگر بانک «خبار» یکی از بزرگ ترین بانک های عربستان سعودی اعلام کرده است که در سال جاری به استثنای کویت تمامی کشورها برای برخورداری از بالانس بودجه یی به نفت با قیمت بالاتر نیاز خواهند داشت.

بر این اساس عراق به عنوان دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت در اوپک به نفت 123 دلاری نیاز دارد که این رقم 10 دلار بالاتر از رقم اعلام شده در سال 2012 میلادی است. کشورهای ونزوئلا، الجزایر، لیبی و نیجریه نیز جملگی برای برخورداری از بالانس بودجه یی به نفت با قیمت بالاتر از 110 دلار در هر بشکه نیاز خواهند داشت. علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی روز سی و یکم ماه مه سال جاری در وین اعلام کرد که 100 دلار برای هر بشکه نفت قیمت منطقی و قابل قبولی است. فهد بن جوما عضو شورای مشاوران پادشاه عربستان در گفت وگویی که با روزنامه ریاض داشت اعلام کرد بودجه عربستان بر اساس قیمت نفت 75 دلاری و صادرات حداقل روزانه 2/7 میلیون بشکه بسته شده است.