آرشیو یکشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۳۲
جامعه
۴

روی خط خبر

پزشک خانواده را علمی اجرا می کنم

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان وعده داده که اگر از مجلس رای اعتماد بگیرد، بلافاصله گروه کارشناسی ای برای بررسی مشکلات برنامه پزشک خانواده تشکیل می دهد تا مشکلات و معضلات این برنامه و نواقص احتمالی آن را بررسی کند. حسن قاضی زاده هاشمی گفته آنچه اکنون مشخص است این برنامه هنوز به شکل علمی اجرای آزمایشی نشده است، بنابراین نیاز فوری به بررسی اقدامات انجام شده از سوی کارشناسان وزارت بهداشت و دست اندرکاران اجرای این برنامه در دانشگاه ها است.

قرص برنج با 47 درصد افزایش همچنان قربانی می گیرد

داستان این قرص برنج هم تمام شدنی نیست. شاید اگر آنها که به اثرات این آفت کش برای محصولات کشاورزی و از بین بردن حشرات موذی و لاروها پی بردند، می دانستند زمانی دستاورد آنها به جای آفت کش به آدمکش تبدیل خواهد شد، هیچ وقت حاضر به استفاده از آن نمی شدند. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، بهار امسال 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده اند که 97 نفر مرد و 72 نفر زن بودند و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 115 نفر بود، 47 درصد افزایش یافته است. جای تاسف این که در سه ماهه ابتدایی امسال استان های تهران با 68 فوتی، گیلان با 32 فوتی و مازندران با 19 فوتی، بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج را به خود اختصاص داده اند.

خطر آنتن های تلفن همراه منصوبه در مدارس

متخصصان پزشکی همواره از مضر بودن تشعشعات تلفن های همراه برای انسان هشدار داده اند اما این تشعشات برای کودکان و نوجوانان به مراتب خطرناک تر است؛ خطر این موضوع زمانی بیشتر می شود که می بینیم برخی دکل های آنتن تلفن همراه روی بعضی از مدارس نصب شده است. در پی مطرح شدن خطرات تشعشعات آنتن های تلفن همراه بر انسان، مسئولان آموزش و پرورش از چندی پیش درخواست کردند که این آنتن ها از نزدیکی مدارس جمع آوری شود. برای همین معاون وزیر آموزش و پرورش در نامه ای به معاون وزیر ارتباطات نسبت به این موضوع هشدار داده و آورده: «با وجود مضر بودن تشعشعات آنتن های تلفن همراه منصوبه در مدارس برای سلامت دانش آموزان، متاسفانه ادارات مخابرات از جمع آوری این دکل ها خودداری می کنند.»