آرشیو پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۸۷
اقتصاد
۴

پرسه در بازار

گرانی زعفران و کاهش صادرات

غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران ایرانی در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش 60 درصدی مواجه شده که به همین دلیل صادرات این محصول طی پنج ماهه امسال نسبت به سال گذشته 5/2 درصد کاهش یافته است. قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته کیلویی سه میلیون و 600 هزار تا سه میلیون و 650 هزار تومان، زعفران پوشال چهار میلیون و 700 تا چهار میلیون و 900 هزار تومان، زعفران نگین پنج میلیون و 300 هزار تا پنج میلیون و 500 هزار تومان و زعفران سرگل چهار میلیون و 800 هزار تا چهار میلیون و 950 هزار تومان است.

کاهش صید کیلکا

مجاهدی معاون صید و بنادر سازمان شیلات اظهار کرد: در سال های گذشته میزان صید کیلکا از دریای خزر حدود 95 هزار تن بود که پس از ورود شانه دار مهاجم از طریق دریای سیاه به کمتر از 24 هزار تن کاهش یافت. شانه دار مهاجم پس از ورود به دریای خزر اکوسیستم منطقه را بر هم زد چرا که غذای آنها همان غذای کیلکا بوده و همچنین از تخم بچه ماهی خاویاری نیز تغذیه می کند که این امر باعث کاهش شدید ذخایر ماهیان خاویاری نیز در دریای خزر شد.

احتمال آزاد شدن اولویت 10

کیومرث فتح الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت از احتمال لغو توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 تا پایان امسال خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که برای واردات کالاهای اولویت 10 تعرفه و عوارض منطقی وضع شود و باید از افزایش بی منطق تعرفه نیز خودداری کنیم چرا که این کار باعث تشدید قاچاق کالاهای اولویت 10 به کشور خواهد شد. هم اکنون 1880 تعرفه شامل 21 فصل از 98 فصل کتاب قانون مقررات واردات و صادرات کشور در اولویت 10 کالاهای وارداتی قرار دارند، ما پیشنهاد کردیم به جای توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 روی واردات کالاهای این اولویت تعرفه مناسب اعمال کنیم.