آرشیو یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۸۹
جهان
۶

اظهارات

کنفرانس ژنو2 اواسط نوامبر

دبیرکل سازمان ملل گفت به احتمال قوی اواسط ماه نوامبر کنفرانس دوم ژنو برگزار خواهد شد. به گفته وی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب مسوولیت برگزاری این کنفرانس را بر عهده خواهد داشت. او در ادامه گفته است، اگر تا آخر ماه اکتبر اقدامات اولیه برای انجام کنفرانس پایان یابد به احتمال قوی ما شاهد برپایی این کنفرانس برای رسیدگی به بحران سوریه خواهیم بود.

دیدار لاوروف و دبیر کل اتحادیه عرب

پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره خلع سلاح سوریه، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه و دبیرکل اتحادیه عرب در کنار شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل، با هم ملاقات کرده و درباره خاورمیانه و به ویژه سوریه گفت وگو کردند. موضوع توافق شیمیایی روسیه و امریکا درباره خلع سلاح شیمیایی این کشور و تصویب طرح نابودی سلاح های شیمیایی سوریه که توسط سازمان جهانی خلع شیمیایی انجام شد مهم ترین محور این ملاقات بوده است.

همخوانی قطعنامه شورای امنیت با مواضع دمشق

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با روزنامه السفیر گفت: قطعنامه شورای امنیت با مواضعی که پیشتر بشار اسد، رییس جمهوری سوریه اعلام کرده بود همخوانی کامل دارد و ما بدون در نظر گرفتن تصمیم آنهایی که علیه سوریه دست به توطئه می زنند، بر اجرای این قطعنامه مصمم هستیم. المعلم ادامه داد: ما از این قطعنامه به ویژه یک بند از آن که بر استفاده از زور علیه مخالفان و حامیان آنها در کشورهای همجوار براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تاکید دارد، استقبال می کنیم. المعلم درباره کنفرانس ژنو 2 نیز گفت: ما به حل و فصل سیاسی بحران سوریه ایمان داریم. اما برای موفقیت این مساله باید کشورهایی که از تروریست ها حمایت می کنند نیز به حل سیاسی بحران ایمان داشته باشند و این را ثابت کنند. وزیر خارجه سوریه گفت: درباره اینکه چه کسی بر سوریه حکومت کند و چه کسی سوریه را اداره کند قانون اساسی کشور به خوبی شرایط را تفسیر کرده است. در کشور ما اختیارات افراد کاملامشخص شده و همان گونه که همه می دانند در سوریه ملت با استفاده از صندوق رای سرنوشت حاکمان خود را تعیین می کند.