آرشیو شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲، شماره ۳۰۳۳
صنایع بورسی
۲۳

رییس سازمان بورس اعلام کرد:ابراز امیدواری نسبت به عضویت سازمان بورس در IOSCO

سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بازگشت از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) در لوکزامبورگ، با اشاره به مذاکرات مثبت خود با دبیرکل این سازمان بین المللی، درباره تسریع در فرآیند عضویت سازمان بورس در IOSCO ابراز امیدواری کرد.

دکتر علی صالح آبادی با بیان اینکه خوشبختانه در عرصه بین المللی فضای مثبتی حاکم است، افزود: در جریان نشست مجمع عمومی IOSCO در لوکزامبورگ، نشست خوبی با دبیرکل این نهاد بین المللی برگزار شد و با توجه به فضای خوبی که بر این گفت وگو حاکم بود و همچنین دستاوردهای بازار سرمایه ایران در سال های اخیر، وی قول مساعد داد تا پرونده عضویت ایران در IOSCO با نگاه مثبت در دستور کار قرار گیرد، از این رو نسبت به تسریع در روند عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در این نهاد بین المللی خوشبین هستم.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه خاطرنشان کرد: پس از بازگشت به ایران، نامه ای تنظیم و برای IOSCO ارسال شد تا پیگیری روند عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار مجددا در دستور کار قرار گیرد، البته طبیعتا در هر صورت، تصویب این موضوع منوط به تصویب نهایی آیسکو بوده و از عهده ما خارج است.

صالح آبادی اظهار کرد: طبیعتا درصورت عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در IOSCO، تعلیق عضویت بورس اوراق بهادار تهران در فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) نیز برطرف خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سازمان بورس از مدت ها قبل درخواست عضویت خود را در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار ارائه و شرایط فنی لازم در این خصوص را احراز کرده بود، افزود: کمیته فنی IOSCO سال گذشته تایید کرد که سازمان بورس شرایط لازم برای عضویت را دارد، اما مرجع بالاتری که قرار بود عضویت سازمان بورس در این نهاد را نهایی کند اعلام کرد به دلیل مسائل سیاسی نمی توانند ایران را به عضویت IOSCO بپذیرند که باتوجه به مذاکرات مثبت اخیر، امیدواریم این روند با رویکرد مثبت پیگیری شده و به نتیجه برسد.

سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) سازمانی متشکل از نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورهای مختلف است که استانداردهای بین المللی را در زمینه هماهنگی بازارهای سرمایه و نهادهای ناظر این بازار در کشورهای مختلف وضع می کند. سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر به عنوان عضو ناظر در نشست های سالانه این سازمان شرکت می کند.