آرشیو یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۹۵
حقوق
۱۱

نظارت بر قانونگذاری (در ایران و امریکا)

موسسه انتشاراتی دادگستر به تازگی چند جلد کتاب از «حسن حمیدیان»، قاضی دیوانعالی کشور و مدرس دانشگاه به چاپ رسانیده است که حوزه های آن از مسائل مبتلابه جامعه حقوقی و دانشگاهی است.

حقوق خانواده (مجموعه مقالات)

این کتاب با مقدمه یی از دکتر عباس کریمی حول و حوش مسائل خانواده طرح مبحث کرده است و درباره ازدواج در ادیان الهی، ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، سقف مهریه، درباره حقوق زنان در مساله جهیزیه و دوران بارداری و شیردهی، سن کیفری زنان، عوامل موثر در کاهش بحران طلاق و... مسائل دیگر حوزه خانواده با تاکید بر حقوق زنان است در پایان نیز نویسنده توانسته است به بررسی و تحلیل لایحه حمایت از خانواده بپردازد.

نظارت بر قانونگذاری (در ایران و امریکا)

این کتاب با مقدمه یی از دکتر حسین صفایی به مسائل و مباحث قوه مقننه و امر قانونگذاری در ایران و امریکا و موضوع نظارت تاکید کرده است. نویسنده توانسته است در فصل نخست کلیات را مطرح کند و در فصل دوم ضرورت و لزوم قانون اساسی را بگوید و در فصل های بعد به ضمانت اجرای احترام به قانون اساسی و کنترل قوانین به وسیله قانون اساسی و قوه مقننه و اختیار قانونگذاری بپردازد. در بخش دوم تعارض مصوبات قوه مقننه با قانون اساسی در حقوق ایران آمده است و در فصل بعد رسیدگی شورای نگهبان ارائه شده است. بخش پایانی این کتاب نیز به تعارضات قوه مقننه با قانون اساسی در حقوق امریکا متمرکز شده است و تاسیسات قضایی ایالت متحده را آورده و مفهوم نظارت را در حقوق امریکا با آوردن پرونده های مطرحی که سر و صدا کرده است پیش برده.

بررسی تطبیقی شوراهای حل اختلاف

نگارنده تلاش کرده است در این کتاب به بررسی نهادهای صلح و سازش در ایران بپردازد و از چگونگی تشکیل و ایجاد خانه های انصاف شروع کرده و به بررسی دلایل ناکارآمدی خانه های انصاف در تاریخ حقوق ایران پرداخته و بعد به سراغ شوراهای حل اختلاف رفته است و آیات و روایات و نظرات مراجع را درباره نقش شوراها تهیه کرده است. پیرو آن به دنبال این رفته است که به بررسی شوراهای حل اختلاف در جهان بپردازد و در پایان نیز یکسری قوانین در این حوزه را ضمیمه کتاب آورده است که می تواند برای کارآموزان یا وکلابسیار به کار بیاید.