آرشیو چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۹۸
اقتصاد
۴

پشت تریبون

روایت هندی ها از وقفه در تجارت با ایران

تسنیم| منابع هندی از تاخیر 11 روزه دولت هند در تمدید مجوز دو شرکت بیمه ایرانی برای پوشش مبادلات بین دو کشور خبر دادند و اعلام کردند در نتیجه این امر صادرات و واردات بین ایران و هند دچار وقفه شده است. گزارش شده است که هزار کانتینر در بندری در غرب هند معطل مانده اند تا مجوز ارسال به سمت ایران را به دست بیاورند. به علاوه سه کشتی فله بر در بندر عباس ایران قرار دارند که باید برای بارگیری برنج، کنجاله سویا به هند فرستاده شوند. بر اساس این گزارش، در پی عدم تمدید مجوز فعالیت دو شرکت بیمه ایرانی توسط دولت هند برای تجارت بین دو کشور مبادلات تجاری ایران و هند با مشکل مواجه شده است. دولت هند در دوره های سه ماهه مجوز فعالیت این دو شرکت را تمدید می کند. مجوز فعالیت این شرکت ها 27 سپتامبر تمام شده و دهلی نو تاکنون از تمدید دوباره این مجوز خودداری کرده است.

بوی آربیتراژ ارزی در بانک مرکزی؟

خانه ملت| علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس درباره موضوع آربیتراژ در کشورگفت: آربیتراژ ارز معمولااز سوی سفته بازها و به قصد کسب سود سریع از تفاوت نرخ ارزها دنبال می شود و در شان بانک مرکزی نیست که در نقش آربیتراژ کننده عمل کنند. وی گفت: با توجه به وجود تفاوت نرخ ارزهای مختلف، برخی ها که به آربیتراژ کننده معروف شده اند با استفاده از مکانیسیم هایی از این تفاوت نرخ ارزها منفعت کسب می کنند. او ادامه داد: در عمل، آربیتراژ ارز به این معناست که شخصی با خرید ارز در یک بازار، سریعا آن را به بازاری که ارزش آن کمی گرانتر است حواله می کند و با این کار از تفاوت حدی استفاده و منتفع می شود.

بلاتکلیفی گازرسانی مسکن مهر

محمد امیرخانی، مدیر گازرسانی پروژه های مسکن مهر کشور با اشاره به پیگیری مشکلات مربوط به مسکن مهر پردیس، گفت: تاکنون وزارت راه و شهرسازی درخواست رسمی برای تداوم گازرسانی به پروژه های مسکن مهر کشور نداشته است.

معرفی گزینه دیوان محاسبات

اسم عزیزی، رییس کمیته امورعمومی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درجلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بررسی صلاحیت 5 نفر ازداوطلبان دادستانی دیوان محاسبات را به پایان رسانده وفیاض شجاعی را به عنوان گزینه نهایی به صحن علنی مجلس معرفی کرد.