آرشیو چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۹۸
نگاه دوم
۹

نمایشگاه عکس «باز این چه شورش است» نمایشگاهی تاثیرگذار است

لیلی گلستان

بیننده با دیدن هر عکس تامل و درنگ می کند. بیشتر می ایستد و بیشتر می بیند. فقط نگاه نمی کند، نمی گذرد. می ماند. این عکس ها دیدن دارند، چون برای هرکدام شان فکر شده.

برای هر چیدمانی و هر ترکیب کردنی با وسواس فکر شده است. این چیدمان موزاییک گونه با حاشیه هایی که همه به درستی انتخاب شده اند، به خوبی حس جنگ را به بیننده القا می کنند.

جنگ همیشه جنگ است. از جنگ های امام حسین (ع) وکربلاتا جنگ ایران و عراق. جنگ همیشه جنگ است. کاشی کاری های تکیه معاون الملک بدون هیچ غلوی از زیباترین کاشی کاری های ایران است.

رنگ های آنها را در کاشی کاری های اماکن تاریخی - مذهبی دیگر نمی توان دید. متعلق به روزگار قاجار است و به شکل نقاشی های قهوه خانه یی آن دوران قاب بندی شده است.

عکاس، ازعکس های جنگ بهمن جلالی (بهانه یی بجا برای تکریم عکس های این عکاس معروف) استفاده کرده و عکس های او را به میانه این کاشی ها برده و عکس ها چه خوب جا افتاده اند، انگار از ازل جایشان همان جا بوده است. حاشیه های عکس ها، بیشتر نقوش زنانند، زنان سوگوار. سوگوار شهیدان شان و در جای جای هر عکس قلبی سرخ و خون چکان.

عکاس جسارت کرده و تصاویری از بمب و مین و وسایل ا مروزی تخریب را به صورت مکرر کنار عکس ها جای داده و اجرای تلفیق کاشی های قدیمی با این عکس های گهگاه طرح گونه، بسیار موفق است. این نمایشگاه، نمایشگاه تاثیرگذاری است که کار هنر ناب جز این نباید باشد.