آرشیو پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۸۰۴
سیاسی
۲

سخنگوی وزارت کشور مطرح کرد:امکان شکایت احزاب منحله به دیوان عدالت

«احزاب منحل شده با عنوان و مرامنامه قبلی نمی توانند فعالیت کنند» این جمله آخرین اظهارات سخنگوی وزارت کشور درباره احزاب بود که قصد داشتند وضعیت احزاب خود را احیا کنند. به گزارش تسنیم، اما حسینعلی امیری تا اندازه یی جای امیدواری هم برای این احزاب باقی گذاشته و تاکید کرده است که اگر حزبی از طریق مراجع اداری منحل شود، اعضای آن حزب می توانند در صورت اعتراض به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. واکنش سخنگوی وزارت کشور احتمالابه برخی اظهارنظرها درباره عزم اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به احیای این حزبی است که چندی پیش منحل شده است و مشخص نیست که اعضای این حزب ترجیح می دهند از طریق دیوان عدالت اداری احیای همان سازمان را پیگیری کنند یا اینکه با عنوان جدیدی برای تشکیل این حزب اقدام کنند.

احزاب منحل شده فعال می شوند؟

احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی از احزابی هستند که در سال 88 و بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری منحل شدند. با شروع به کار دولت تدبیر و امید اما ظاهرا اعضای این حزب - سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی- تصمیم به احیای حزب شان گرفته اند. تصمیمی که با واکنش برخی جریان ها مواجه شده است که مدتی از فعالیت های حزبی اصلاح طلبان آسوده بودند و آنچنان تمایلی نداشتند که مجددا شاهد فعالیت احزاب اصلاح طلب باشند. با این همه برخی هم بودند که اعتقاد داشتند تنها قانون و وزارت کشور هستند که می توانند ملاک فعالیت احزاب اصلاح طلب باشند. به هر حال با اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت کشور احزاب منحل شده حالاتنها دو راه حل دارند که یا از طریق دیوان عدالت اداری حکم آغاز فعالیت حزب شان را بگیرند یا اینکه با یک نام و عنوان جدید اقدام به گرفتن مجوز حزب جدید کنند موضوعی که آنچنان هم غیر قابل دسترس نیست.

تشکیل احزاب جدید اصلاح طلب

سخنگوی وزارت کشورهمچنین در سخنانش از 13 تقاضای تشکیل حزب به وزارت کشور خبر داده و گفته است که اگر حکم انحلال حزبی قطعی شود، آن حزب با مرامنامه و عنوان قبلی نمی تواند مجددا تشکیل شود و اگر اعضای آن حزب بخواهند مجددا در حزبی فعالیت کنند باید با مرامنامه و عنوان جدید شروع به فعالیت کنند. با این تفاسیر احتمالااعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به دنبال یک عنوان و مرامنامه جدید برای تشکیل یک حزب جدید پیشقدم می شوند.