آرشیو پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۸۰۴
ادب و هنر
۱۱

شور «استالینگراد» در جدول گیشه نمایش روسیه

درام جنگی روسی «استالینگراد» عنوان بهترین افتتاحیه تاریخ سینمای کشور روسیه را به خود اختصاص داد. این فیلم با افتتاحیه یی؟ میلیون دلاری، نمایش عمومی خود را آغاز کرد.

استالینگراد با هزینه تولید 30 میلیون دلاری خود یکی از گران ترین محصولات صنعت سینمای روسیه، پس از فروپاشی شوروی سابق است.

این درام تاریخی، جنگی را فدور باندارچوک، فیلمساز 41ساله سینمای روسیه کارگردانی کرده است. او از یک دهه قبل در فکر ساخت این فیلم بوده است.

تعداد هزار و چهارصد سالن سینما در سراسر خاک روسیه «استالینگراد» را اکران عمومی کردند و از مدت ها قبل، تبلیغات وسیعی برای اکران عمومی آن انجام شد. شرکت سونی که توزیع کننده این فیلم پرخرج تاریخی است، همزمان با روسیه آن را در کشور همسایه اوکراین روی پرده سینماها فرستاد.

«استالینگراد» در عین حال نخستین فیلم تاریخ سینمای روسیه است که هم به صورت سه بعدی اکران عمومی شد و هم سینماهای آیمکسی آن را به نمایش گذاشتند.

صنعت سینمای روسیه این فیلم را به عنوان نامزد رسمی خود برای شرکت در رقابت های اسکار بهترین فیلم خارجی سال به آکادمی اسکار معرفی کرده است.

«استالینگراد» شباهت زیادی به بقیه فیلم های جنگی سینمای شوروی سابق در رابطه با جنگ کبیر میهنی و نبرد معروف استالینگراد ندارد.

در پس زمینه قصه فیلم باندارچوک، یک داستان عاشقانه تعریف می شود و به تدریج به صورت وجه اصلی این قصه تاریخی و جنگی در می آید.

برای روس ها نبرد تاریخی مرگبار سال 1942 استالینگراد (که سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد و زنگ شمارش معکوس نابودی ارتش و رژیم هیتلر را به صدا درآورد) اهمیت بسیار زیادی دارد.

پتر فدوروف، دیمیتری لیسنکو، آلکسی باراباش و ماریا اسمولنیکوا در کنار چند بازیگر آلمانی، نقش های اصلی «استالینگراد» را بازی کرده اند.

موفقیت بالای مالی این فیلم در حالی نصیب آن شده که برخی منتقدان سینمایی آن را کاری معمولی ارزیابی کرده و حتی تعدادی از آنها، حال و هوای فیلم را تقلیدی از بازی های کامپیوتری دانسته اند. این در حالی است که تعدادی از نقدهای سینمایی، «استالینگراد» را با بلاک باسترهای پرخرج هالیوودی مقایسه کرده و آن را فیلمی در حد این فیلم ها معرفی کرده اند.