آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۰۹
جهان
۶

اعلام اسامی ابتدایی نامزدهای ریاست جمهوری

در افغانستان همه منتظرند تا لیست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان مشخص شود تا رقابت های انتخاباتی در این کشور رنگ دیگری بگیرد، کشوری که آماده می شود نخستین انتقال قدرت دموکراتیک را تجربه کند، اما در آخرین خبرهای منتشر شده گفته می شود کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فهرست ابتدایی از کاندیداهای واجد شرایط در انتخابات را آماده انتشار کرده است. کسانی که در فهرست ابتدایی تایید شده اند به این شرح هستند:

عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی و نماینده پیشین مجلس

اشرف غنی احمدزی، مسوول برنامه انتقال مسوولیت ها از ناتو به نیروهای افغان

عبدالله عبدالله، وزیر خارجه اسبق و رهبر ائتلاف ملی

عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین

هدایت امین ارسلا، مشاور ارشد حامد کرزای

زلمی رسول، وزیر پیشین خارجه

قطب الدین هلال، معاون پیشین گلبدالدین حکمتیار از رهبران مخالف دولت

قیوم کرزای، برادر ارشد رییس جمهور کرزای

گل آقا شیرزوی والی پیشین ننگرهار

سردار نادر نعیم، نوه برادر سردار داوود خان.

بر اساس این فهرست منتشرشده، شانزده تن از کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند از فهرست نهایی حذف شدند. این فهرست قرار بود روز شنبه اعلام شود اما کمیسیون مستقل انتخابات در پایان روز شنبه اعلام کرد برای اعلام فهرست ابتدایی نامزدان آماده نیست. سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت آنها از وزارت خارجه افغانستان درباره تابعیت کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، معلومات خواسته بودند وزارت خارجه این معلومات را دیرهنگام در اختیار آنها قرار داده است. بر اساس قانون اساسی افغانستان کسی که تابعیت دوگانه داشته باشد، نمی تواند خود را به عنوان رییس جمهوری یا معاون او نامزد کند.

بر اساس قانون افغانستان، پس از اعلام فهرست ابتدایی، نوبت به بررسی کمیسیون شکایات می رسد و اگر کسی علیه یکی از نامزدان یا معاونان او شکایت داشته باشد، توسط این کمیسیون بررسی می شود. طبق قانون انتخابات افغانستان می توانند علیه هر یک از نامزدها شکایت کنند. پس از پایان این بررسی ها، فهرست نهایی نامزدان منتشر و زمان دوماهه مبارزات انتخاباتی رسما آغاز می شود.