آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۱۱
سیاسی
۳

بازتاب احتمال تعویق مجدد تحریم های جدید ایران در جهان

احتمال تعویق مجدد تحریم های جدید ایران در سنای امریکا، اظهارات سفیر انگلیس در سرزمین های اشغالی درباره موضوع هسته یی ایران، برنامه دیدار معاون وزیر خارجه ایران با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری دیپلمات های غربی به مذاکرات هسته یی ایران و واکنش ایران به انتشار گزارش حقوق بشر سازمان ملل از جمله مهم ترین مطالب دیروز مطبوعات جهان درباره ایران بود.

به نوشته «رویترز»، قرار است شماری از کارشناسان کاخ سفید با رهبران کمیته های مختلف سنا دیدار کرده و از آنها بخواهند تصویب تحریم های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازند. رویترز می نویسد: به احتمال زیاد، جمهوریخواهان با تعویق دوباره بررسی این طرح مخالفت خواهند کرد اما تصمیم در این زمینه در اختیار دو سناتور دموکرات، یعنی «تیم جانسون»، رییس کمیته بانکداری و «هری رید»، رهبر اکثریت سنا است.

برنامه دیدار مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوع دیگری است که مورد توجه روزنامه «واشنگتن پست» قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه، آژانس اعلام کرده یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته یی ایران روز دوشنبه و پیش از جلسه مذاکرات کارشناسان آژانس با دیپلمات های ایرانی، با مدیر این نهاد دیدار خواهد کرد. فردی که قرار است به وین سفر کرده و با آمانو دیدار کند، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

در همین زمینه دیپلمات های آژانس ابراز امیدواری کرده اند که مذاکرات هفته آینده با ایران به پیشرفت و نتیجه مثبت منتهی شود. روزنامه «نیشن» پاکستان ضمن انتشار این خبر می نویسد: در حالی که ایران آمادگی خود را برای حل و فصل نگرانی ها پیرامون برنامه هسته یی خود اعلام کرده، دیپلمات های غربی امیدوارند که در دور جدید مذاکرات ایران و آژانس، پیشرفتی محسوس حاصل شود.