آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۱۹
جهان
۶

کوتاه از جهان

رییس جمهوری افغانستان از «زمان نامناسب» کشته شدن رهبر طالبان پاکستان توسط امریکا انتقاد و ابراز امیدواری کرد این رخداد تلاش ها برای صلح منطقه یی را از مسیر خود خارج نکند.(خبرگزاری فرانسه)

دوشنبه 13 آبان 1392 در روسیه به عنوان روز وحدت نامگذاری شده و تعطیل رسمی است. در سال 1612 شهر مسکو از وجود لهستانی ها پاک شد و کنترل این شهر به دست مردم روسیه افتاد که به نوبه خود به عنوان روز وحدت روسیه نامگذاری شده و برای نخستین بار در سال 2005، این روز در سراسر روسیه جشن گرفته شد.(صدای روسیه)

با حکم دادگاه پاکستان مبنی بر قرار وثیقه 2000 دلاری برای پرویز مشرف در پرونده عملیات سال 2007 ارتش مسجد سرخ، رییس جمهور سابق پاکستان به آزادی نزدیک تر شد.(بی بی سی)

جرج بوش قصد دارد تا پرتره 19 رهبر جهان را که همزمان با دوره ریاست جمهوری او رهبری کشورشان را برعهده داشتند، نقاشی کند.(دیلی تلگراف)

بمب بریتانیایی 5/1 تنی بازمانده از جنگ جهانی دوم در شهر دورتموند آلمان، با موفقیت خنثی شد. برای این کار، بیش از؟ هزار نفر از ساکنان ساختمان های مجاور تا شعاع 5/1 کیلومتری بمب به مکان های امن انتقال داده شدند. در این عملیات که تا دیرهنگام به طول انجامید؟ نفر از واحدهای مختلف شرکت داشتند.(یورونیوز)

سه خواسته اصلی اوجالان برای تبدیل گفت وگوها به مذاکره صلح با دولت ترکیه به شرح ذیل است: 1- قادر بودن به ملاقات با قانونگذاران، رسانه ها، سازمان های جامعه مدنی که به معنی افزایش ارتباط او با جهان بیرون است، 2- بهبود شرایط اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه در کوه ها و زندان ها و حتی اروپا از طریق ابزار قانونی و3- تشکیل یک شورای نظارتی.(حریت)

انقلابیون سابق لیبی که ماه ها کنترل منابع نفتی شرق این کشور را به دست گرفته اند، با تشکیل دولتی خودخوانده عملامنطقه یی خودمختار در بخش های وسیعی از این کشور تشکیل دادند.(ایسنا)