آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۳
سیاسی
۱۱

دیدگاه

انتظارات را افزایش ندهیم

محمد غرضی*

بحمدالله کارها به خوبی پیش می رود و امریکایی ها قدرت سیاسی ایران را قبول کرده اند. هم اکنون ایران و امریکا دو قدرت جهانی شده اند و توانایی ایران نیز جلوه گر شده است. به عبارتی، ایران توانسته خود را در دنیا به اثبات برساند اما اینکه مذاکرات ژنو چه اثری روی اقتصاد دارد، باید بگویم به دلیل اینکه گرفتاری های دولت زیاد است، نباید انتظارات را افزایش دهیم.

در واقع به محض اینکه تعاملات کشورها مثبت بود، باید به دولت وقت دهیم تا بتواند اقتصاد را سامان دهد. من امیدوارم دولت بتواند تولید را سروسامان دهد، واردات را کاهش دهد و تعادل در تولید و مصرف شکل گیرد.

نامزد انتخابات*

تلاش قابل ارزش تیم مذاکرات

محمد خوشچهره**

در حال حاضر برای سخن گفتن از تاثیر مذاکرات ژنو روی اقتصاد زود است البته شکل مذاکرات قابل قبول است و سطح مذاکره کنندگان بالارفته است اما از نظر محتوایی و قضاوت نسبت به نتایج هنوز زود است.

احساسی نباید با مسائل برخورد کنیم. از سوی دیگر، اگر دنبال دستاورد هستیم، باید بگویم نتایج در هر حوزه یی متفاوت است. با این حال، نباید سطح انتظارات مردم را بالاببریم، چون در شرایط پیچیده یی قرار داریم و گام به گام مانند یک ناظر عاقل و غیراحساسی باید عمل کنیم. در مجموع تلاش های تیم مذاکره کننده و ظرفیت ها قابل ارزش است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران**