آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۴
بازار پول و سرمایه
۵

ثروتی:مقاومت سه وزیر در برابر خصوصی سازی

تسنیم| عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از شعارهای دولت یازدهم خصوصی سازی بود اما به فراموشی سپرده شد و نمی دانم چرا وزرای نیرو، نفت و صنعت و معدن با خصوصی سازی مخالفت می کنند.

موسی الرضا ثروتی درباره کاهش رقم درآمدهای حاصل از واگذاری شرکت های دولتی از 37 به 25 هزار میلیارد تومان در بودجه 92 گفت: نظر دولت کاهش این درآمدها به پنج هزار میلیارد تومان بود که نمایندگان مجلس روی رقم 25 هزار میلیارد تومان توافق کردند.

ثروتی دلیل کاهش این رقم توسط دولت را چسبندگی و میل به حفظ صندلی مدیریتی در بنگاه های دولتی عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم همت لازم را برای واگذاری سهام شرکت های دولتی ندارد و به جای اینکه برنامه ریزی و سیاستگذاری لازم را برای خصوصی سازی انجام دهد سعی در حفظ بنگاه ها و شرکت های دولتی دارد.

نماینده بجنورد در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر سهام 400 شرکت دولتی قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند، اما دولت اقدامی برای آماده سازی و عرضه آنها انجام نمی دهد.

وی تصریح کرد: یکی از شعارهای دولت یازدهم خصوصی سازی بود اما به فراموشی سپرده شد و نمی دانم چرا وزرای نیرو، نفت و صنعت و معدن با خصوصی سازی مخالفت می کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است نسبت به آماده سازی سهام و واگذاری بنگاه های دولتی اقدام کند اما دولتی ها با امتناع از این کار می خواهند از شرکت های دولتی به عنوان ابزار دست خود استفاده کنند.

وی همچنین درباره واگذاری سهام شرکت های دولتی بابت رد دیون دولت به طلبکاران و شبه دولتی ها گفت: بر اساس قانون اصل 44، سازمان خصوصی سازی باید سهام شرکت ها را به روش های مختلف از جمله بورس به بخش خصوصی واگذار کند و در صورت عدم فروش، این سهام بابت رد دیون دولت به نهادهای طلبکار واگذار می شود.

ثروتی اضافه کرد: پتروشیمی خلیج فارس یکی از سهام های جذاب بازار سرمایه است که دولت می تواند با عرضه سهام این شرکت در بورس بخشی از کسری بودجه خود را در سال جاری تامین کند.