آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۴
اقتصادی
۵

بانک مرکزی ابلاغ کرد:اعطای تسهیلات هشت برابر سرمایه پایه

مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی در نامه یی به بانک های دولتی و غیردولتی به استثنای بانک قرض الحسنه رسالت و مهر ایران، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه، آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: هیات وزیران درباره رفع موانع تولید، سرمایه گذاری و اشتغال و ایجاد تحرک اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار، شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و شصت و ششمین جلسه 1392 و در چارچوب اهداف و برنامه های دولت، آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان را به شرح پیوست با رویکرد روان سازی امور مربوط به دریافت تسهیلات، رفع موانع موجود در تامین مالی طرح های ملی و بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور و همچنین انطباق آن با مقتضیات و شرایط جدید محیطی از جمله تحولات به وقوع پیوسته در بازار ارز و افزایش هزینه های طرح های سرمایه گذاری اصلاح نمود.

در اصلاحیه جدید، برای افزایش سقف اعطا/ ایجاد تسهیلات و تعهدات، مبنای محاسبه تسهیلات و تعهدات کلان به مبنای «سرمایه پایه» تغییر یافته است. همچنین با هدف ارتقای ظرفیت اعتباری بانک ها، سقف جمعی تسهیلات و تعهدات کلان از پنج برابر سرمایه و اندوخته به هشت برابر سرمایه پایه افزایش پیدا نموده است.

یکی دیگر از موارد اصلاحی، امکان یافتن مجدد ضرایب تبدیل درباره تعهدات مطابق آیین نامه کفایت سرمایه است که بدون شک آثار مثبتی بر افزایش ظرفیت اعتباری شبکه بانکی کشور خواهد گذاشت.