آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۴
سیاسی
۳

نمای دور

مذاکرات هسته یی ژنو با کارشکنی های فرانسه به نتیجه و توافقی مشخص نرسید. در همین راستا رسانه های خارجی طی دو روز گذشته با بازتاب گسترده مذاکرات هسته یی ژنو، فرانسه را عامل اصلی نرسیدن به توافق در این دور از مذاکرات عنوان کردند که در ادامه آمده است:

شبکه روسیا الیوم: فرانسه خواستار ضمانت های بیشتری از ایران شده است. پاریس از تهران خواست تا برخی از تاسیسات هسته یی خود را در نزدیک ترین زمان تعطیل کند.

رویترز: اظهارات فابیوس موجب ناخرسندی بقیه کشورهای کمپ غربی شد، یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات گفت که فرانسوی ها در تلاشند بقیه قدرت های جهانی را تحت الشعاع قرار دهند و بدون دلیل در حال درست کردن دردسر برای سایر شرکت کنندگان در مذاکرات هستند.

کانال 10 تلویزیون اسراییل: مواضع پاریس و تل آویو در ژنو 5 به یکدیگر نزدیک بود و تماس های مکرری بین ائتلاف اسراییلی، فرانسوی و عربی در جریان است.

شبکه فرانس 24 فرانسه: فرانسه و امریکا تمایل زیادی به رسیدن به توافق داشتند ولی پاریس وسواسی داشت که آن را به طرف امریکایی انتقال داد. اختلافات بین فرانسه و امریکا که در سخنان جان کری هم اشاره یی به آن شد، درباره مسائل مهم بوده است که مهم ترین آن بحث درباره آمادگی ایران برای کاهش سطح غنی سازی به سطح 5/3 درصد است.

سی بی اس نیوز: مذاکرات برای مهار برنامه هسته یی ایران بدون هیج توافقی پس از مخالفت فرانسه با اقدامات پیشنهادی و اعلام اینکه آنها کافی نیستند، به پایان رسید.

هر دو طرف به شدت به دنبال توافق بودند، ولی فرانسه حاضر نشد نگرانی هایش درباره آنچه پروژه پلوتونیوم ایران خواند و نیز سطح برنامه غنی سازی اورانیوم تهران را کاهش دهد.

الشرق الاوسط: اتهاماتی متوجه فرانسه که در ساعات پایان مذاکرات ژنو تلاش های را صورت داد وجود دارد. در حالی که انتظار می رفت توافقی میان ایران و قدرت های جهانی درباره برنامه هسته یی ایران صورت بگیرد، وزرای خارجه ایران و 1+5 ماراتن مذاکرات را بدون کسب توافق نهایی به پایان رساندند.

خبرگزاری هند و آسیا: به دنبال اعتراض فرانسه به پیشنهادات ارائه شده، قدرت های جهانی نتوانستند در زمینه برنامه هسته یی ایران به توافق دست یابند. یک دیپلمات غربی گفت که دور جدید مذاکرات باید با توافق در زمینه همه مسائل یک توافقنامه موقتی همراه باشد تا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته یی ایران صلح آمیز باقی می ماند.