آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۴
اقتصادی
۷

پرتاب شاخص بورس به کانال 77 هزار واحدی

کشتیرانی به کمک بورس آمد

شاخص بورس تهران در آخرین ساعات معاملات دیروز رکوردشکنی جدیدی تجربه کرد و به کانال 77 هزار واحدی رسید. بورس تهران معاملات دومین روز خود را با روندی منفی آغاز و تا نیمه 76 هزار واحد عقب نشینی کرد اما در انتهای زمان معاملات روند صعودی به خود گرفت و در ساعت 11 با بازگشایی نماد کشتیرانی به کانال جدید 77 هزار واحدی پرتاب شد. به این ترتیب به توافق نرسیدن مذاکرات هسته یی در مرحله فعلی موجب شد تا سهامداران روند محتاطانه یی در پیش گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند اما در ساعات پایانی معاملات کشتیرانی به کمک بورس آمد، دماسنج بازار سرمایه را از روند منفی خارج کرد: به این ترتیب شاخص بورس تهران با رشد 159 واحدی به کانال 77 هزار و 118 واحد رسید.

نماد «حکشتی» در بازار دیروز با بیش از 220 درصد رشد قیمت گشایش یافته و نزدیک به 790 واحد برارزش شاخص کل اثر گذاشت. شاخص کل بورس با این گشایش از افت بیش از 300 واحدی به رشد 360 واحدی رسید. این در حالی است که در بازار دیروز شرکت های پالایشگاهی به روند منفی خود ادامه داده و پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، مپنا و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی را در بورس تهران گذاشتند.

از سوی دیگر شرکت های کشتیرانی، تاپیکو، بانک پاسارگاد و پتروشیمی شازند مانع از افت بیشتر شاخص بورس شده و زمینه رکوردشکنی جدید شاخص را فراهم کردند. در بازار دیروز شرکت های بانک پاسارگاد، داروسازی زهراوی و نفت پارس بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند و شرکت های کشتیرانی، کنتور سازی و پالایشگاه نفت تبریز بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.

بر این اساس، می توان گفت که در بازار دومین روز هفته صنایع نفت و پتروشیمی علت اصلی افت بیش از 170 واحدی شاخص را فراهم کردند و شرکت کشتیرانی موجب رسیدن شاخص به کانال جدید شد. از دیگر اتفاقات مهم بازار دیروز توقف نماد ایران خودرو برای تعدیل سود هر سهم بود: به این ترتیب نماد این شرکت با قیمت 271 تومان متوقف شد. در مجموع در بازار دیروز بورس تهران بیش از 800 میلیون سهم به ارزش 381 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 377 هزار میلیارد تومان بالغ شد.