آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۴
ادب و هنر
۱۱

سه جنایت از سه نویسنده

با دلباختگی

نویسندگان این کتاب، نام هایی شناخته شده برای علاقه مندان ژانر پلیسی هستند و در «مجموعه نقاب» آثار شاخصی از آنها منتشر شده است. در این کتاب نیز به شیوه معمول نویسندگانش با تحلیل های روانی شخصیتی بی ثبات و شکننده روبه رو هستیم که از بد روزگار دلباخته زنی به غایت مغرور و بااراده می شود. این دلباختگی به فرجام تاثرانگیزی می انجامد و می بینیم که قربانیان واقعی، همگی حامل عامل سقوط اخلاقی و نابودی خویش اند. از روی «با دلباختگی» فیلمی به کارگردانی سینماگر مشهور فرانسوی، اتیین پریه، با نام «قتل با چهل و پنج دور» ساخته شده که در زمان خود با توفیق بسیار روبه رو بوده است.

مگره و جسد بی سر

کشف جسد مردی در میان گل و لای کف آب بند رودخانه- که محل عبور کشتی های باری است- سربازرس مگره را به ماجراهایی عجیب و رازآمیز می کشاند. تشخیص هویت مرد بی سر، با دشواری بسیار و از راه هایی دور از ذهن میسر می شود و مگره در ادامه تحقیقات خود سر از کافه یی در بارانداز درمی آورد. ورود به این مکان آغازگر حکایت هایی است که ریشه در سال هایی دراز پیش از این و روستایی کیلومترها دور از پاریس دارد. قهرمانان داستان شخصیت هایی پیچیده اند که در پشت ظاهر آرام خود اسرار بسیاری را پنهان کرده اند. مگره در این داستان- همچون دیگر ماجراهایش- نخست سعی دارد جو محیط را دریابد و سپس به تحلیل روان شناختی افراد درگیر در ماجرا بپردازد. از این رو همدلی و همدردی مگره با مجرمانی که خود قربانی اجتماع و محیط زندگی خویش اند برای خواننده عجیب نیست.

دیدار در ونیز

این کتاب پنجمین جلد از سری کتاب های «قتل در پنج دقیقه» است که هر جلد دربرگیرنده 20 داستان کوتاه پلیسی و معمایی است. کارستن کلمان و ولف برومل دو نویسنده و روزنامه نگار آلمانی اند که در هامبورگ، وین و لندن فعالیت دارند. آنها علاوه بر نوشتن داستان های جنایی، دستی در سفرنامه نویسی هم دارند. کلمان و برومل در این مجموعه علاوه بر داستان های کوتاه خود، آثار جمعی از داستان نویسان آلمانی را گرد آورده اند. مجموعه یی از داستان های هیجان انگیز با قصه هایی ناب و کوتاه.