آرشیو پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۳
ایران زمین
۲۰

خروج قزوین از بحران کم آبی با تغییر الگوی کشت

نسیم اینانلو

قزوین- باتوجه به قرار گرفتن استان قزوین در منطقه نیمه خشک و مصرف آب به روش سنتی در بخش کشاورزی این استان، در دهه های آینده این منطقه با بحران آب روبه رو خواهد شد که برای برون رفت از این شرایط باید با اقدامات بلند مدت و مدیریت بهینه آب، شدت آسیب ها را کاهش داد.

حمید قزوینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به این که مصرف سرانه آب این استان 2 هزار و 400 مترمکعب بوده و از سرانه آب کشوربیشتراست، افزود: رشد جمعیت، گسترش صنعت، بالارفتن سطح بهداشت و رفاه عمومی موجب افزایش مصرف و کاهش سرانه منابع آب تجدید شونده این منطقه شده است.

قزوینی، اهمیت مدیریت هماهنگ و منسجم مسئولان ذیربط و مشارکت کشاورزان این استان را مهمترین عامل بر مدیریت منابع آب دانست و خاطرنشان کرد: باتوجه به این که درصد زیادی از آب موجود در این استان از منابع آب زیرزمینی صرف فعالیت های کشاورزی می شود، بخش عمده آن به علت استفاده نشدن از فناوری های نوین آبیاری به هدر می رود. وی با اشاره به اختصاص سالانه 300 میلیون مترمکعب آب سد طالقان به استان قزوین، یادآورشد: اقدامات موثری برای کاهش 10 درصدی آب بخش کشاورزی این استان صورت گرفته که موجب افزایش درآمد کشاورزان و جلوگیری از توسعه بی رویه سفره های آبی زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تاکید کرد:در صورت تداوم برداشت بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی و بروز فرونشست و ایجاد فروچاله ها در سطح زمین امکان جایگزینی و تغذیه آن ها وجود نداشته و با بروز این پدیده حتی اگر میزان بارش ها افزایش یابد امکان بازیابی و برگشت سفره های آب زیرزمینی وجود نخواهد داشت.

قزوینی، آموزش و ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب را از راهکارهای نجات آب این استان دانست.