آرشیو پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۳
سیاسی
۲۳
گزارش خبری

کنگره، تحریم ایران را به تعویق انداخت

کمیته بانکی سنای امریکا روز گذشته اعلام کرد به درخواست جان کری وزیر امور خارجه این کشور طرح تشدید تحریم های بانکی ایران را به تعویق می اندازد. به گزارش رویترز «تیم جانسون» سناتور دموکرات و رئیس کمیته بانکی سنای امریکا در این باره گفت: رئیس جمهور و وزیر خارجه با دلایل محکمی خواهان توقف اقدام کنگره در راستای تحریم های تازه علیه ایران شدند و بنابراین من از این درخواست حمایت کرده و فعالیت های کمیته بانکی را در حال حاضر متوقف می کنم.

کمیته بانکی سنای امریکا مسئول نظارت بر تحریم های اعمالی امریکا علیه ایران است. تحریم های جدید علیه ایران در ژوئیه سال جاری میلادی در مجلس نمایندگان امریکا تصویب شد و منتظر دریافت رای مثبت سنا است. همچنین روز گذشته خبرهایی مبنی بر نهایی شدن طرح جدید تحریم ایران از سوی دو سناتور دموکرات و جمهوریخواه منتشر شد.

جان کری: ایران دنبال سلاح هسته ای نیست

وزیر خارجه امریکا هم گفت که تصویب تحریم جدید علیه ایران موجب خواهد شد شرکای بین المللی نسبت به صداقت امریکا در توافق ژنو شک کنند. به گزارش مهر، جان کری با حضور در نشست کنگره امریکا در پاسخ به سوال های نمایندگان درخصوص توافق هسته ای با ایران و آینده آن گفت: تهران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، زیرا مسئولان ایرانی می دانند در آن صورت شاهد یک رقابت هسته ای در کل منطقه خواهند بود، به همین دلیل به این سمت حرکت نمی کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نمایندگان درخصوص نقش تحریم ها برای وادار کردن ایران به مذاکره اظهار داشت تحریم ها ایران را وادار به تسلیم نمی کند و ادامه این وضعیت موجب تفرقه بین امریکا و شرکای اروپایی خواهد شد. وی افزود: خیلی ها تصور می کنند که باید فشارها بر ایران افزایش یابد اما آیا به این فکر کرده اید که چین و روسیه در ادامه از این ایده حمایت نمی کنند و در نهایت اروپایی ها هم کم کم خود را از این موضوع کنار می کشند و به گفت وگو و تعامل با ایران روی خواهند آورد.

کری افزود: به خاطر داشته باشید در ایران نیز به این توافق نگاه های متفاوتی وجود دارد و تندروها در آن کشور بسیار خوشحال خواهند شد اگر امریکا به آن کشور حمله نظامی کند زیرا در آن صورت مقاومت ایرانی ها مضاعف خواهد شد.