آرشیو پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۳
شوک امروز
۱۶

نجات 17 پرنده کمیاب در مسیر قاچاق به کشورهای عربی

صیادان 17 پرنده کمیاب که قصد ترانزیت آن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را داشتند، دستگیر شدند. به گزارش پایگاه دیده بان حیات وحش، محیط بانان در کهنوج 2 صیاد غیرمجاز را در منطقه چالک قلعه گنج کرمان دستگیر کردند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهنوج در این باره گفت: صیادان پس از جمع آوری تعدادی هوبره از تله های کارگذاشته شده مشغول انتقال پرندگان صید شده به وسیله یک پژو 405 بودند که توسط محیط بانان دستگیر شدند و در بازرسی از این خودرو 17 هوبره حمایت شده را نجات دادند. مرادی افزود: هوبره ها پس از گذراندن دوره قرنطینه و اطمینان از سلامت کامل در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی خواهند شد.

گونه نادر هوبره با نام علمی Houbara Bustard یکی از پرندگان ارزشمند و در معرض انقراض کشور است که به عنوان گونه ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می گیرد. هوبره به عنوان یک گونه آسیب پذیر در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) به ثبت رسیده است. شکار و قاچاق هوبره به کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل علاقه بسیار زیاد شیوخ عرب، نسل این پرنده را در آستانه انقراض قرار داده است.

شکار آهو

وقتی محیط بانان تایباد در جریان شکارهای یک مرد قرار گرفتند با دستور قضایی به خانه وی نفوذ کردند.

رئیس حفاظت محیط زیست تایباد در این باره گفت: در جریان بازرسی از خانه این شکارچی سابقه دار شاخ و جمجمه یک آهو، گوشت و اجزای بدن یک قوچ وحشی، پوست یک مار افعی، لاشه 22 گنجشک و 2 قطعه پرنده مینا به دست آمد.

محمد مظلوم پناه افزود: مرد شکارچی پس از دستگیری با حکم قاضی به زندان انتقال یافت.