آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۸۶۲
صفحه آخر
۱۶
طبیعت بیجان

استقبال از پرندگان با پفک

سید علیرضا هاشمی

چندی پیش شبکه دوم سیما در بخش خبری 20:30 خود که در میان اخبار شبکه ها از مخاطبان بیشتری برخوردار است: خبری از ورود پرندگان و مرغان دریایی مهاجر به دریاچه چیتگر (خلیج فارس) در غرب تهران پخش کرد.

در این گزارش خبری بدون آنکه به نوع پرندگان دریایی اشاره شود و نمایی از کلوز آپ آنها نشان داده شود به نمایی از پرواز دسته جمعی آنها روی دریاچه و توصیفی از دریاچه توسط گزارشگر اکتفا شد و سپس بازدیدکنندگانی را نشان داد که در حال پرتاب کردن پفک به داخل دریاچه برای این پرندگان بودند و گزارش نیز با همین شات به پایان رسید.

بدون توجه به ارزیابی عناصر خبری در این گزارش، مخاطب از این خبر به دو مطلب پی می برد: یکی ورود پرندگان مهاجر به این دریاچه و دیگری عمل پفک دادن بازدیدکنندگان به این پرندگان. در حالی که گزارشگر محترم می توانست از ورود پرندگان مهاجران به این دریاچه به عنوان یک خبر بهره برداری مناسب تری کند و با مصاحبه کوتاهی با یکی از کارشناسان محیط زیست ضمن معرفی بیشتر این پرنده مهاجر و نوع تغذیه آن، دست اندرکاران و بازدیدکنندگان از دریاچه را نسبت به نوع مواد تغذیه این پرنده مهاجر آشنا کنند. در بیشتر کشورهای جهان نهضت مدافعان محیط زیست تلاش می کنند که محیط زیست را برای خود و حیواناتی که در آن زندگی می کنند سالم و مناسب کنند. اما با وجود تلاش های دلسوزانه مدافعان محیط زیست و حقوق حیوانات در کشورمان که نمود کمتری در اخبار و رسانه ها دارند، صدا و سیما و گزارشگران خبر لازم بود با دقت بیشتری به انعکاس اخبار مربوط به محیط زیست از جمله گزارش مورد نظر بپردازند. مصاحبه با یک کارشناس محیط زیست می توانست ضمن اطلاع رسانی بیشتر، نوع تغذیه این پرندگان مهاجر را نیز مشخص کند تا مسوولان دریاچه نیز نسبت به نصب تابلو و اخطار به بازدیدکنندگان از دادن اقلامی همچون پفک از سوی بازدیدکنندگان به این پرندگان مهاجر جلوگیری کنند.