آرشیو یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۸۶۵
اقتصاد
۵

ال مانیتور گزارش داد:نقش محدود بانک های خصوصی در اقتصاد ایران

تسنیم| پایگاه اینترنتی ال مانیتور با اشاره به برابری کل شعب بانک های خصوصی ایران با شعب یک بانک دولتی نوشت: بانک های خصوصی تا زمانی که دارای شعب کمی باشند، همچنان نقشی محدود در فعالیت های تجاری کشور ایفا خواهند کرد.

پایگاه اینترنتی ال مانیتور طی گزارشی نوشت: در حالی که بانک های خصوصی ایران هنوز در مقایسه با بانک های بزرگ دولتی، بسیار کوچک محسوب می شوند، اما آنها می توانند به حلقه مفقوده خدمات تجاری تبدیل شوند. هرچند که برای رسیدن به این جایگاه آنها باید به دنبال راه های جدید جهت بهره برداری از ماهیت پویای خود در مقایسه با بانک های دولتی باشند.

بر اساس گزارش جدیدی که توسط نهاد رگولاتوری منتشر شده، 17 بانک خصوصی فعال در ایران، دارای دو هزار و 780 شعبه هستند که تعداد آنها کمتر از مجموع شعب تنها یکی از بانک های دولتی است. باید خاطرنشان کرد که تعدادی از این بانک ها نیمه دولتی و متعلق به نهاد و سازمان های نظامی هستند. این به آن معناست که تعداد بانک های واقعا خصوصی در ایران تنها به عدد 10 می رسد که حتی برخی از همین 10 بانک نیز تحت کنترل سازمان ها و نهادهای دارای روابط با ارگان های دولتی قرار دارند. با این وجود، این بانک ها در حال ایجاد رقابتی جدید در زمینه ارائه خدمات بانکی هستند و می توانند خلاموجود در بخش بانکی کشور را مرتفع سازند.

بر اساس این گزارش، این بانک ها تا نوامبر 2013، مجموعا یک هزار و 144 تریلیون ریال وام به اشخاص و مشتریان تجاری اعطا کرده اند. این رقم در اقتصاد ایران رقمی قابل توجه به شمار می رود، اما 220 تریلیون ریال از این مبلغ به افراد بدحساب اعطا شده است. در حقیقت بدهی های معوق به بانک های خصوصی از بابت وام های دریافتی در 12 ماهه منتهی به نوامبر 2013، 57 درصد افزایش یافته است.

این گزارش همچنین حاکی است، عملکرد بانک های خصوصی در زمینه گشایش اعتبارات اسنادی و اعطای تضمین های بانکی که نشان دهنده ارائه خدمات به تجار است، ناچیز بوده است. این به آن معناست که بانک های خصوصی نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید در امر تجارت ایران نقشی پررنگ ایفا کنند.