آرشیو یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۸۶۵
حوادث
۱۴

امکان بررسی ادعای قاتل هنوز وجود دارد

بهمن کشاورز

مسائل اثباتی قضیه یعنی اقرار اولیه و انکار بعدی و توجیهی که نفر دوم در این خصوص بیان می کند مشمول امورات قانون مجازات است و حسب مورد باید درباره آنها اظهارنظر شود.

ثانیا درباره توجیهی که نوجوان متهم مطرح کرده است اعلام جرم و شکایت به هر حال از وی شنیده می شده و مقام قضایی با شنیدن شکایتش درگیر رسیدگی می شده است و طبعا می توانسته از کلیه ابزارهای تحقیق و اثبات برای احراز اتهام فرد مقتول استفاده کند.

در شرایط موجود با توجه به امکانات وسیع علمی به ویژه امکان آزمایش های دی ان ای احتمال اثبات جرم هایی از این قبیل کم نیست و ادله علمی می تواند مقدمه حصول علم برای قاضی باشد. ثالثا آنچه مسلم است مباحثی از این قبیل نباید بهانه قتل قرار گیرد.

به هر حال با توجه به سن و سال متهمان و اینکه جرم ارتکابی آنها موجب قصاص می تواند باشد به استناد ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید دادگاه باید در این خصوص که آیا آنها ماهیت جرم انجام شده و حرمت آن را درک می کنند و از نظر رشد کمال عقل مشکلی ندارند تحقیق و در راستای این تحقیق از نظر پزشکان قانونی و هر طریق علمی و فنی دیگری استفاده کنند و در صورت وجود اشکالی در این موارد قصاص این افراد ممکن نخواهد بود و حسب مورد به مجازات هایی که در فصل دهم قانون پیش بینی شده محکوم خواهند شد.

حقوقدان و وکیل دادگستری