آرشیو پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۸۹۷
اقتصاد
۴

پرسه دربازار

کاهش 16 هزار موردی پیش فروش خانه

طی 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 هزار مورد از قراردادهای پیش فروش خانه کم شده است. با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن از ابتدای سال و انتظار افزایش قراردادهای پیش فروش، به نظر می رسد رکود خرید و فروش به سمت پیش خریدها هم رفته و این بازار را نیز تحت تاثیر خود قرارداده است. امسال در کنار بازار کم معاملات مسکن، مردم برای پیش خرید خانه هم دست نگه داشتند و منتظر کاهش دوباره قیمت ها هستند. بر اساس آمار موجود از میزان ثبت قراردادهای پیش خرید مسکن توسط اتحادیه املاک طی 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 هزار و 900 مورد از قراردادهای پیش فروش خانه کاهش یافته است.

ابلاغ اعتبار 300 میلیارد تومانی شیر

مصوبه پرداخت یارانه 300 میلیارد تومانی شیر از سوی معاونت برنامه ریزی به خزانه داری کل کشور ابلاغ شد. بعد از اصلاح مصوبه هیات وزیران پرداخت اعتبار 300 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای دامداران نهایی و ابلاغ شده است. اما از آنجایی که اصولامبالغ سنگین و زیاد به طور یکجا و در یک مرحله ابلاغ و تخصیص داده نشده و طی چندین مرحله انجام می شود با توجه به همزمانی پرداخت این یارانه با ایام پایانی سال پرداخت کامل آن به منابع موجود در خزانه نیز بستگی دارد.

گرانی گل در بازار

غلامحسین سلطان محمدی، رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران دلیل بالابودن قیمت گل در بازار را کاهش عرضه و نیز تقاضای بیشتر به دلیل افزایش تقاضای بازار عنوان کرد. وی دلیل بالارفتن قیمت گل را به دو دلیل سرمای هفته اخیر که 20 درصد گل های گلخانه ها را از بین برد و دیگر افزایش تقاضای مردم برای خرید گل هدیه خواند. رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران افزود: با سرمای بی سابقه یی که هفته اخیر به کشور آمد، گلخانه داران نتوانستند دمای موردنیاز گلخانه ها را تنظیم کنند، از سوی دیگر گلخانه های استان های گیلان و مازندران نیز از بین رفت. اکنون گل از گلخانه های استان های جنوبی که نیاز به سوخت کمتری دارند و دمای گلخانه ها راحت تر قابل تنظیم است، تامین می شود.