آرشیو پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۸۹۷
جهان
۶

جان کری در شرق اقیانوس آرام

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا رهسپار جنوب شرقی آسیا شد تا در دیدار با رهبران کره جنوبی و چین، به مساله محدود کردن برنامه هسته یی کره شمالی بپردازد. شاید دیدار وزیر خارجه امریکا از سئول به دلیل روابط دوستانه دو کشور امری بدیهی باشد، اما تقارن این سفر با مذاکرات دو نیم کره احتمالامعانی دیگری دارد. دولت امریکا به شدت پیگیر آزادی کنت بائه، شهروند امریکایی است که در کره شمالی به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده است. مقامات امریکایی برای آزادی بائه که یک مبلغ مذهبی مسیحی است، بر دولت پیونگ یانگ فشار می آورند. وی به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت کیم جونگ اون به؟ سال حبس و کار اجباری محکوم شده است. از سوی دیگر سفر جان کری به پکن نیز در همین راستا ارزیابی می شود. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید: البته چینی ها رابطه ویژه یی با دولت کره شمالی دارند که به پیشبرد هدف های مشترک ما با چین کمک کرده است – هم در زمینه خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، و هم در بازداشتن پیونگ یانگ از اقدامات تحریک آمیز. بی شک اگر پکن در مورد بائه هم بتواند نقشی داشته باشد، خوشحال می شویم در این باره با آنها صحبت کنیم.

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز می گوید پکن که بیشترین ارتباط را با دولت کره شمالی دارد، تلاش می کند تا در موقعیت شکننده فعلی میان امریکا با آن کشور دیالوگ برقرار کند. اما تحلیلگران می گویند

ایالات متحده نمی تواند برای بهبود روابط با کره شمالی روی پکن حساب کند. منتقدان دولت اوباما می گویند واشنگتن با مسامحه به کره شمالی فرصت لازم برای بازسازی برنامه اتمی اش را می دهد.

با این حال پس از مناقشه لفظی مقامات چین و امریکا درباره منطقه پرواز ممنوعه پکن در دریای چین، کری امیدوار است در دیدار با مقامات سئول و پکن بتواند به تنش ها در منطقه پایان دهد. از سوی دیگر وزیر خارجه امریکا یک میانجیگری هم میان کره جنوبی و ژاپن بر سر جزایر غنی از منابع گاز طبیعی – که هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند – خواهد داشت.