آرشیو دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۹۰۰
سیاسی
۲

نگاهی به باید ها و نباید های منتقدان درباره سفرهای استانی

هرمزگان آزمون دوباره یی برای دولت روحانی

حسن روحانی و دولتمردانش آماده سفر به هرمزگان می شوند و کمتر از 10 روز دیگر بندرعباسی ها میزبان دومین حضور استانی دولت تدبیر و امید می شوند.

علی اصغر احمدی، معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رییس جمهور خبر داد که به احتمال زیاد در نیمه اول اسفندماه دومین سفر استانی رییس جمهور به میزبانی هرمزگان انجام می شود. حرف و حدیث درباره چرایی و چگونگی سفر های استانی یا به قول دولتی ها سفرهای پایش و پویش بسیار است و توقع از دولتی که به نام تدبیر و امید شهره شده است برای سامان دادن دیدارهای مردمی و حضور های محلی نمایندگان در گوشه و کنار کشور دو چندان شده است.

شاید این توقع به خاطر وعده های دولت برای تغییر جنس این سفرها باشد، شاید تجربه ناخوشایند هشت سال سفر استانی محمود احمدی نژاد باشد. احمدی نژاد با شعار مهرگستری و عدالت محوری به نقطه نقطه کشور رفت و در میان صف های طولانی استقبال کنندگان سازمان دهی شده دست تکان داد، وجه نقد تقسیم کرد، نامه مردمی گرفت و ترتیب اثر داد، لباس محلی پوشید و وعده مبارزه افسانه یی با رانت خواران اقتصادی را داد. مزید بر آنها فهرست های چند صدتایی را به عنوان مصوبات سفرهایش به مردم وعده داد. بگذریم از اینکه کمتر از یک سوم این مصوبات استانی به مرحله اجرا نرسیدند و پاسخ نامه های مردمی هم فقط به وام های چند هزار تومانی درمان موقت شدند اما جنس رابطه احمدی نژاد و مردان کابینه اش میراث ناخوشایندی برای دولت های بد بجا گذاشت. میراثی که نقض صریح آن پاشنه آشیل دولت شده و تغییر این رویه هم به دلیل خوش آمدن به مزاج توده مردم سخت شده است. سختی این تغییر رویه در اولین سفر استانی روحانی به خوزستان دیده شد.

اواخر دی ماه بود که روحانی و جمعی از دولتمردان اولین سفر دولت تدبیر و امید را با حضور در خوزستان کلید زدند. هر چند که دولت گفته بود در این سفر نه خبری از استقبال های مردمی خواهد بود نه مصوبات چند صدتایی و نه نامه های مردمی اما هم مردم به استقبال آمدند و هم مراسم استقبال محلی برگزارشد و هم روحانی همچون رییس جمهور گذشته در لابه لای سخنرانی اش ده ها وعده داد که مشکلات استان خوزستان را حل می کند و در نهایت هم اعلام شد که 227هزار نامه مردمی جمع آوری شده است.