آرشیو دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۹۰۰
اقتصاد
۵

بیزینس مانیتور پیش بینی کرد:رشد 8/2 و تورم 22 درصدی اقتصاد ایران در سال 2014

گروه اقتصادی| در هفته های اخیر و پس از توافق ژنو، گزارش های گوناگونی از شرایط اقتصاد ایران در سال 2014 توسط نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول منتشر شده که عموما با خوش بینی همراه است. در حالی که نرخ رشد اقتصاد ایران در سال 91 منفی 6/5 درصد بوده و پیش بینی می شد امسال به صفر برسد، بنابراین پیش بینی این نهادها جای امیدواری دارد.

در این میان، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور نیز در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به 8/2 درصد برسد و تورم به؟ درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که بیزینس مانیتور پیشتر رشد اقتصادی 4/2 درصدی را برای ایران در سال 2014 پیش بینی کرده بود. این گزارش، بهبود شرایط خارجی و مدیریت بهتر داخلی را دو دلیل رشد و رونق اقتصاد ایران در سال 2014 بیان کرده و نوشته است که اقتصاد ایران در سال 2014 وارد رشد می شود و روابط ایران با غرب و مدیریت شاخص های کلان اقتصادی در این کشور رو به بهبود دارد. این مساله می تواند به رشد صادرات ایران و افزایش اعتماد تجاری و مصرف کننده در ایران منجر شود. در عین حال عدم اطمینان در مورد نتیجه مذاکرات هسته یی همچنان بر چشم انداز اقتصادی این کشور سایه افکنده است. به علاوه طی ماه های آینده، ریال ایران در بازار آزاد همچنان وضعیت غیرثابتی خواهد داشت.

براساس پیش بینی بیزینس مانیتور، ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی ایران که در سال 2013 بالغ بر 3/435 میلیارد دلار بوده، در سال 2014 به 7/466 میلیارد دلار خواهد رسید. نرخ تورم ایران نیز از 28 درصد در سال 2013 به 22 درصد در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت.

این گزارش کسری بودجه دولت ایران را در سال 2014 معادل 1/1 درصد تولید ناخالص داخلی و میزان تراز حساب های جاری ایران در این سال را معادل 7/4 درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی کرده است.