آرشیو دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۹۰۰
ادب و هنر
۱۲

خرس طلای جشنواره فیلم برلین به چین رسید

درام جنایی «زغال سیاه، یخ نازک» به کارگردانی دیائو یینان جایزه اصلی شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره برلین شنبه شب در کاخ برلیناله برگزار شد و هیات داوران بخش مسابقه بین الملل جایزه خرس طلای بهترین فیلم را به «زغال سیاه، یخ نازک «(Black Coal، Thin Ice)»

به کارگردانی دیائو یینان تولید مشترک چین و هنگ کنگ اعطا کرد. داستان این فیلم از سال 1999 در شمال چین آغاز می شود. پس از کشف چند جنازه در شهری کوچک، پلیس برای به دام انداختن قاتلان وارد عمل می شود اما حادثه یی مرگبار روی می دهد و دو افسر پلیس کشته می شوند. ژانگ زیلی تنها افسر بازمانده از حادثه به انفصال از خدمت محکوم می شود. او پس از این اتفاق به عنوان مامور حفاظت یک کارخانه مشغول کار می شود. پنج سال بعد، در حوادثی مشابه چند نفر دیگر به شکلی اسرارآمیز به قتل می رسند و اینجاست که ژانگ تصمیم می گیرد شخصا وارد عمل شود.

«زغال سیاه، یخ نازک» به جز جایزه خرس طلای بهترین فیلم، جایزه خرس نقره یی بهترین بازیگر مرد (برای لیائو فن) را هم دریافت کرد. جایزه بزرگ هیات داوران که از آن به عنوان جایزه دوم برلیناله یاد می شود به «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی وس اندرسن اعطا شد که فیلم افتتاحیه جشنواره برلین امسال بود. اندرسن در مراسم حضور نداشت و دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره برلین به جای او این جایزه را گرفت. «هتل بزرگ بوداپست» هشتمین فیلم بلند داستانی اندرسن و نخستین فیلم او پس از فیلم نامزد اسکار «قلمرو طلوع ماه» است که سال 2012 فیلم افتتاحیه جشنواره کن بود. داستان «هتل بزرگ بوداپست» بین جنگ های جهانی اول و دوم روی می دهد و از آن به عنوان نامه یی عاشقانه به اروپا در آن سال ها یاد شده است.

جایزه آلفرد بائر به «زندگی بی دردسر»(Life of Riley) به کارگردانی آلن رنه، فیلمساز فرانسوی و سازنده فیلم هایی چون «هیروشیما، عشق من» و «سال گذشته در ماری ین باد» رسید. جایزه آلفرد بائر به فیلمی اهدا می شود که چشم اندازی جدید پیش روی تماشاگران می گشاید. ریچارد لینکلیتر، فیلمساز امریکایی هم برای فیلم «بچگی» (Boyhood) جایزه خرس نقره یی بهترین کارگردان را به خانه برد. این فیلم که داستانی درباره بلوغ را به تصویر می کشد، یکی از رقبای جدی برای دریافت جایزه خرس طلایی بود.