آرشیو یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۹۰۵
سیاسی
۳

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک:برای حل مسائل دریای خزر باید از افراط و تفریط پرهیز کرد

همایش دریای خزر روز گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. دراین همایش علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد برای حل مسائل دریای خزر باید از افراط و تفریط پرهیز کرد.

به گزار ایلنا، علی اکبر ولایتی اظهار داشت: اگر هر کشور به حد خودش قانع بود مانعی نبود، اما متاسفانه این طور نیست، ما هم باید قاطع باشیم و هم با احتیاط رفتار کنیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اجلاس آستاراخان و رسیدن به توافق در این اجلاس اذعان داشت: نباید این توقع را داشت که دراین اجلاس به نتیجه برسیم این گفت وگو ها زمانبر است و نیاز به صبر: ایستادگی و متانت برای حفظ حقوق ملت ایران است وباید از افراط و تفریط جلوگیری کرد.

ولایتی، گفت: موضوع خزر برای ایران حیاتی است و برای کشورهای دیگر ساحلی این جریان نیز امری لازم و ضروری است. وی ادامه داد: ایران از شش قرن پیش در دریای خزر حضور داشته و بر این دریا مسلط بوده است واز زمان فروپاشی شوروی و تشکیل روسیه همکاری های خوبی میان ایران و روسیه در خصوص دریای خزر ضورت گرفته است. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دو قرارداد همکاری میان ایران و شوروی در سال ها پس از 1921 و 1940 منعقد شد که ایران به بندهای 5 و 6 قرارداد 1921 اعتراض داشت. از این رو: این بند ها حذف شد و با فروپاشی شوروی وضعیت متفاوت شد.