آرشیو شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۹۱۰
جامعه
۱۲

وجود 3268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت

ایسنا| رییس سابق سازمان نوسازی شهرداری تهران از وجود 3268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت خبر داد و گفت: یک میلیون و 152 هزار و 173 نفر در قالب 4990 بلوک شهری و در قالب 261 هزار و 786 واحد مسکونی، در بافت فرسوده ساکن هستند. علیرضا جعفری افزود: آمار تدقیق شده بافت فرسوده که مراحل تصویب آن در کمیسیون ماده پنج و در شورای عالی شهرسازی دنبال می شود، حدود 4000 هکتار است. این آمار با در نظر گرفتن سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری است که اگر فقط شاخص ناپایداری را در نظر گرفته شود 15 هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد.

جعفری گفت: بر اساس آمار، حدود3 درصد در بافت فرسوده تا به امروز نوسازی داشته ایم که طبق برنامه پنجم توسعه، این میزان باید به سالانه 10 درصد برسد.

وی گفت: به دلیل عدم انجام تعهدات دولتی در حوزه نوسازی بافت های فرسوده، امروز در روند نوسازی بر اساس برنامه پنجم عقب هستیم.

رییس سابق سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به بدهی 287 میلیارد و 700 میلیون تومانی دولت به شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده، گفت: صحبت هایی با دولت داشته ایم و بر اساس تکالیف قانونی، این موضوعات منتقل شده است و انتظار داریم در بودجه 93، به بحث پرداخت دیون مربوط به نوسازی بافت های فرسوده در کلانشهرها رسیدگی شود.

رییس سازمان نوسازی با بیان اینکه شهردار تهران مشکلات دولت در زمینه تامین بودجه عمرانی کشور را می داند، گفت: نگاه قالیباف در حوزه تعامل با دولت نگاه همراهی و کمک در این رابطه است و درعین حال ضمن تاکید بر شفاف بودن حساب ها و اینکه تکالیف هر دستگاه مشخص شود، بحث کمک های مربوطه توسط دولت، در اولویت دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: شهرداری باید قدرت، سیاست ها و امکانات در اختیارش را برای ارائه خدمات بیشتر به ساکنان بافت های فرسوده ارائه کند و این اولویت اول ما است.