آرشیو یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۰۷۳۰
اخبار کشور
۲

امیر عبداللهیان خبر داد: طرح 4 قسمتی ایران برای حل بحران سوریه

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در یادداشتی که در پایگاه خبری تحلیلی آلمانیتور منتشر شد از طرح چهار قسمتی ایران برای حل بحران سوریه خبر داد.

امیر عبداللهیان در یادداشت خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم بر دستیابی به یک راه حل سیاسی برای سوریه تاکید کرده است. راه حلی که دارای ماهیتی سوری و بر اساس رای گیری و اراده مستقیم مردم سوریه باشد. یک تصمیم خارجی برای سوریه تنها زمانی می تواند مشروع و معتبر باشد که توسط مردم سوریه به صورت مستقیم تایید شده باشد. برخی از گروه هایی که از نیروی نظامی برای سرنگونی دولت سوریه استفاده می کنند سعی دارند فشار سیاسی وارد آورده- به شکل راه حل های سیاسی پیشنهاد شده در ژنو- و برای مردم سوریه تصمیم گیری کنند. این تلاش ها بیانگر عدم فهم واقعیت های جاری و نیز نادیده گرفتن پیچیدگی های اجتماعی سوریه است.

وی افزود: علی رغم خسارت های جانی و مالی گسترده در سوریه، آنچه که آمریکا و متحدینش در صحنه این کشور به دنبالش بودند واقعیت نیافت. بار دیگر، در عرصه سیاسی و مذاکرات ژنو، هدف مطلوب آنها برای خلق یک اجماع جهانی علیه دولت سوریه و تضمین سرنگونی سریع آن رخ نداد. هم اکنون، آنها سعی دارند تا توجه شورای امنیت سازمان ملل را به تشدید وضعیت انسانی در سوریه جلب کرده، این مسئله را سیاسی ساخته و به دولت سوریه فشار آورند.

در پایان یادداشت امیر عبداللهیان آمده است: راه حل سیاسی باید بر اساس ملاحظاتی چند تدوین شود:

1- هم اکنون این نتیجه حاصل شده که سوریه در حال نبرد با تروریسم تکفیری است. بدین ترتیب، جامعه جهانی باید اولویت را به جنگ علیه تروریسم در سوریه بدهند.

2- تدارک کمک های بشردوستانه وظیفه مذهبی و انسانی جامعه بین المللی است.

3- تقویت مسیر سیاسی و تسهیل گفت وگوهای جامع مناسب ترین روش برای دستیابی به راه حل سیاسی است.

4- در کنار گفت وگوهای ملی در سوریه، پیشبرد مذاکرات راستین در سطح منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است. در این حوزه، نقش بی طرف سازمان ملل بسیار مهم است.